søndag 11. desember 2011

MANN 50+? GJESP!!!


MANN 50+? GJESP!!

Dette blogginnlegget har sittet langt inn, men her kommer det.
Jeg har søkt en lederstilling ved en teater, og jeg fikk den ikke.
Det er selvfølgelig ingen selvfølge å få en lederstilling, og jeg er verken bitter eller såret.
Men det må da være lov å gjøre seg noen tanker om ansettelser i norsk kulturledelse for tiden, eller?

Det er kanskje utidig å gjøre et poeng av at også denne gangen har et teater valgt å ansette en kvinne?  Nå er 11 av 15 norske teatersjefer kvinner, og det er fint. Men jeg mener å huske at når kjønnsfordelingen var omvendt var det svært mange som gjorde et poeng av det, om du husker så langt tilbake? Da hylte man opp om at "nå må kvinnene snart få slippe til!!!"
Vel, jeg sier overhodet ikke at disse 11 kvinnene som er teatersjefer i Norge ikke gjør en god jobb, og for meg handler dette ikke om kjønn i det hele tatt. Men i disse tider stiller du med et stort minus om du er mann, og da særlig om du er over femti.

Ok, det er ikke særlig smart av meg å skrive dette, og det er heller ikke politisk korrekt.
Men det snakkes om det, ikke å høyt, men det snakkes, (og ikke bare når sure gubbers landsforening har julebord:-) men ingen tør å si det høyt når kulturledelse debatteres.

Nå er vi menn over femti like "ubrukelige" som kvinnelige skuespillere over førti.
Vi sitter på en enorm erfaring, masse kompetanse, som alle av begge kjønn gjør etter et langt liv på og ved de skrå bredder.

Jeg har vært en av de som har ropt høyest om kvinners status i norsk teater og film.
Jeg har blogget om det, jeg har skrevet en rekke teaterstykker med fokus på at det skal være gode kvinneroller for skuespillere som ikke er 25 år og veier 45 kilo, men akk. 
Så nå stiller jeg et lite spørsmålstegn ved hele greia.
Selv om det ikke utelukker at jeg ønsker alle kvinnelige teatersjefer lykke til, både gamle og nye!

Jeg vet ikke helt om jeg tør å klikke "publiser" på denne teksen, men WTF, jeg har ikke fast jobb, så jeg kan ikke få sparken, så: Klikk! Der var den ute på nettet:-)




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar