onsdag 21. desember 2011

SELVANGIVELSE


SELVANGIVELSE

Om jeg en gang kommer til å skrive en selvbiografi (noe jeg sterkt betviler) skal den hete "Selvangivelse" Jeg liker ordet, det er noe solid over det, noe presist som handler om mer enn årsinntekt og utgiftsposter på et statlig papir.

I dag snur sola, året vender et ark. Lysere tider vil komme oss i møte.
Våren  ligger et sted der nede under frosten. 
Blomsterløkene sover, men snart vil de sette i gang sin ferd mot lyset. Smarte løker sånn sett. 
Et nytt år fyller meg alltid med angst, nye ark likeså.
Man kan selvfølgelig snu bunken, begynne fra toppen igjen, men jeg er ikke et slikt menneske. Jeg har levd livet "the vagabond ways" i alle år, og slik blir vel det neste også. Ok, noen faste holdepunkter, men stadig på farten. Livet er alt for kort til bare lengsel. 

Nå sitter katten og ser på meg med gult blikk, tenker sikkert kattetanker, hva vet jeg?
Jeg selv sitter og tenker på året som snart renner ut, på den fine sanden som sildrer lydløst og ubønnhørlig gjennom timeglasset, ser at den nederste beholderen inneholder mer sand enn den øverste.
Jeg tenker på alt som er vunnet, alt som er tapt. Alt jeg ikke fikk til, men også alt jeg føler jeg greide å levere i tide. At jeg har levert musikalen "SVARTA BJØRN" til det teateret som skal sette det opp, at jeg har skrevet et spillefilmmanuskript, spilt en rolle i en tv-serie og en stor rolle i en spillefilm som snart kommer på kino. 

Nå ligger en bunke blanke ark på bordet foran meg, det nye året er hvitt og stille.
Som løsarbeider evner du å takle angsten for ikke å få jobb neste år, vet at det går som regel bra.
Av og til, men bare av og til skulle jeg ønske jeg hadde en fast jobb å lene meg til, men det har jeg ikke. Men hva heter det? "Tamme fugler lengter. Ville fugler flyr"

Jeg har brukt denne bloggen til å angi meg selv i noen år.
Både til glede og ergrelse for mange. Whatever...
Året som har gått har satt et merke på oss alle.
Måtte vi finne ut av det med hverandre.
Vi er så få her i utkanten av verden.

Jeg har egentlig ikke så mye å skrive om i dag. 
Ville bare fortelle deg at jeg sitter her ved datamaskinenn og pludrer på en vanlig dag i desember. 
At kaffen er god, livet er fint.
Noe er tapt, mye er vunnet.
Og det er helt ok.

Hva mer kan man si?
God jul?




2 kommentarer:

  1. Du er nok litt for tidlig ute, sola snur ikke før 0630 i morratidlig :)

    God jul, og takk for flotte bloggposter, håper det fortsetter neste år!

    SvarSlett