tirsdag 7. februar 2012

DAGEN DERPÅ



DAGEN DERPÅ

I går feiret samefolket sin egen dag. 
Selv startet jeg dagen med å lage mat i Wenche's kjøkken i "God morgen Norge" på TV2. 
Jeg skal komme kraftig tilbake til det.

Alle kulturer er, og må være i forandring for å kunne overleve, være bærekraftige.
Den samiske kulturen likeså. Så får vi heller leve med at noen få av de samiske "kulturbærerne" tviholder på tradisjoner og har dårlig hukkommelse.
Den samiske kofta f. eks har forandret seg stort de siste hundre år. 
Den gangen bilen kom til Sápmi måtte litt av høyden på den flotte stjernelua ofres av den enkle grunn at det rett og slett ikke var mulig å sitte oppreist i en bil med den på hodet, og da Twiggy's minimote gikk som en farsott gjennom Europa krøp de samiske kvinnekoftene oppover lår og hofter. De samiske jentene gikk i minikorte kofter, nylonstrømper og stiletthæler på skoene. I disse dager finnes kofter i alle varianter, farger og materialer osv, og det lages spinn off-drakter for hotellbetjeninger etc. Og de samiske unge jentenes frisyrer minner med om Pamela Andersons lokker enn samisk tradisjon:)

Reindrifta har blitt mer moderne, og matvanene er endret. 
Pizza Grandiosa og lasagne og kebabtallerken er like populær i Sápmi som på New Zealand og i New York. Jeg har til og med blitt servert pizza med reinkjøtt. Crossoverkjøkkenet er populært over hele verden. For det er når kulturer utvikles, møter hverandre og krysses at nye spennende ting oppstår.

Vel, i Norge har vi bunads og lefsepoliti. Vi har får i kål-politi, kokt torsk-politi og vaffel-politi.
I Sápmi har vi biduspoliti. Bidus er en samisk rett som består av reinkjøtt, poteter, gulrøtter, salt og pepper, case closed. Tross dette har jeg fått mange varianter av denne retten i Sápmi. Alle gode husmødre vil gjerne sette sin egen signatur på maten. Noen bruner kjøttet, andre gjør det ikke. Så er det noe med litt mel, løk, whatever.

I går kokte jeg min moderne versjon av bidus på fjernsynskjøkkenet til Wenche Andersen.
Og som jeg sa i klartekst: "Dette er IKKE den tradisjonelle bidusen!" men allikevel var det mange som skrev kommentarer og sa at "Dette er IKKE bidus!" Og det var som forventet:)
Det jeg ikke liker, eller for å være helt ærlig, er sint for, er denne replikken:

"Neste gang får dere hente inn en EKTE samisk kokk!"

Nå vet jeg ikke helt om damen mener om jeg ikke er "ekte kokk" eller "ekte same" eller ikke er noen av delene. Den samiske rasismen er ofte så subtil at den er vanskelig å få tak i, men jeg har levd med den så lenge at jeg ikke alltid orker å la den prelle av som vann på gåsa.

I Sápmi har jeg aldri vært helt "ekte" 
Jeg snakker for dårlig samisk, jeg snakker østnorsk, jeg går i feil kofte fra et sted som ikke eksisterer andre steder enn i hjertet mitt.
Hele oppveksten levde jeg med mobbing for mitt "skjeivøyde kineser-utséende"
Og når jeg søkte tilbake til egen røtter i voksen alder var det like vanskelig å bli integrert som "ekte" same der når man verken har de ytre eller indre rekvisittene på plass. For vi som er født av to kulturer er på mange måter som statsløse flyktninger, vi hører ikke til noen steder lenger. Og mest av alt er vi den ytterste konsekvens av den smertefulle fornorskningsprosessen samene har blitt utsatt for. Jepp! Det er lett å sitte i indre Finnmark og våke over bidusgryta:) Noe annet er å bo ved kysten, i en stor by osv. 

I går gjorde jeg den "dødsynden" å ha hvitløk og chili i en samisk matrett, og fikk litt pepper for det. Kanskje en liten filleting som jeg ikke burde hisse meg opp over.
Men jeg har brukt et helt liv på å bli et ekte og genuint menneske, og leg leter stadig etter ny viten og erkjennelse. Så å bli kategorisert som "uekte" finner jeg meg ikke i!
Jeg er "krenket", noen må "legge seg flate" å si unnskyld!
Og på fredag MÅ noen stemmes ut! 
Håper ikke det blir bidusen fordi bidus er så jævla godt!
(den kulturen som ikke lenger har humor på seg og sitt er heller ikke særlig bærekraftig)

Hørt om sennep og ketsjup?
Den ene er fra India, den andre fra USA.
Et svært vellykket møte mellom to kulturer, spør du meg.

1 kommentar:

  1. Kjenner meg fryktelig godt igjen i dette, selv om min blanding er litt annerledes:-) ..og følelsen av å tilhøre et slags ingenmannsland!
    Uansett, syntes du gjorde en god figur i går jeg:-) innspirerte oss til å prøve oss på Bidus/Bidos(?)her hjemme..ble utrolig godt ihvertfall men neppe helt korrekt :-D

    SvarSlett