søndag 13. november 2011

EN LITEN ENAKTER OM IKKE Å DRIKKE ALKOHOL

EN LITEN ENAKTER OM IKKE Å DRIKKE ALKOHOL

Jøss, drikker du ikke?
Nei.
Hvorfor ikke det? Går du på en pillekur eller noe?
Nei, jeg drikker ikke fordi jeg er alkoholiker.
Hva? Kødder du?
Ja, kødder. Jeg er ikke alkoholiker.
Ok? Men?
Det er ikke noe men.
Men ta en øl da? Ikke sitt der som en jævla festbrems.
Nei. Jeg drikker ikke.
Men alle teaterfolk drikker jo?
Gjør de det?
Ja? Gjør de ikke det da?
Jeg vet ikke, jeg kjenner ikke alle teaterfolk.
Men du skjønner hva jeg mener?
Nei, jeg gjør ikke det. Er det ikke ok at jeg sitter her med kaffe og vann?
Jo, for all del, men det er bare så jævla rart at du ikke drikker.
Ja vel? Hvorfor drikker du da?
For å slappe av.
Så du slapper ikke av når du ikke drikker.
Jo da, men det er lettere å komme i snakk med folk når man drikker.
Ok? Synes du ikke jeg er festlig nok?
Jo, men du var mye gøyere når du drakk.
Ok? Kanskje jeg av og til var litt for festlig?
Har du problemer eller?
Nei, det har jeg ikke.
Men siden du har sluttet å drikke mener jeg?
Jeg sluttet å drikke for ikke å få problemer.
Å ja, så du merket at du var ute å kjøre på en måte?
Vel, når er et menneske ute å kjøre?
Når det drikker for mye.
Drikker du for mye?
Nei! Synes du at jeg drikker for mye?
Blir du irrirert?
Litt.
Hvorfor det?
Fordi jeg tror du antyder at jeg drikker for mye?
Drikk så mye du vil for meg, bare jeg slipper å drikke sammen med deg.
Slapp av da!
Jeg slapper av. Jeg har aldri vært så avslappet som i de tre årene jeg ikke har drukket.
Tre år? Jøss!
Tre år går fort. Og tre år er lenge. Man får litt mer tidsbegrep når man ikke drikker.
Ja? Hvordan da?
Eller man kaster ikke bort så mange dager, på å være fyllesyk.
Jeg blir aldri fyllesyk.
Så fint for deg da.
Røyker du ikke heller?
Nei, jeg sluttet for seks uker siden.
Hva faen er det som skjer med deg'a?
Ingenting, jeg bare skreller av alt jeg ikke har bruk for lenger.
I alle dager.
Ja, ikke sant, jeg som danset på biltakene og røykte med begge hendene.
Jeg er egentlig kanskje sjokka!
Ja, det er jeg og.
Er du?
Ja, over at det går an å ha det så bra som avholdsmann og ikkerøyker.
Hvor lenger holder du da tror du?
Livet ut.
Livet ut?
Ja.
Livet er jævli langt da?
Det vet man ikke.
Nei, det er jo sant.
Ja, ikke sant?
Jeg tar en øl til jeg, er det ok?
Ja, i alle dager, hvorfor skulle det ikke være det?
Jeg blir jo litt slitsom i fylla av og til.
Ja, men det går fint det.
Sikker?
Helt sikker.
Vet du hva?
Nei?
Jeg tror egentlig du er alkoholiker.
Jeg driter i hva du tror jeg er.
Ikke bli sur da.
Jeg blir ikke sur, men jeg hater at folk på død og liv skal sette merkelapper på alt.
Unnskyld.
Det er greit. Tar du med et glass vann til meg?
Ja, men Gud så stusselig.
Mulig det.
Du, der er Petter og de, jeg setter meg over der jeg.
Gjør det du, jeg skal snart gå allikevel.
Men du har det bra altså?
Ja, jeg har det bra, faktisk bedre enn på lenge.
Sikker?
Ja, helt sikker. For første gang i livet føler jeg meg fri, helt fri.
Oj, det var mystisk.
Ja, det er mystisk.
Hæ?
Glem det.
Ring da? Om det er noe?
Ja. Jeg ringer om det er noe.
Ok.
Ok.





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar