mandag 25. juni 2012

SKAL VI IKKE BARE KVITTE OSS MED HELE DRITTEN?


SKAL VI IKKE BARE KVITTE OSS MED HELE DRITTEN?

I fjor så jeg dokumentarfilmen "Lost Bohemia" i NYC som handler om alle kunstnerne som bodde i de øverste etasjene i Garnegie Hall på Manhattan. Det kjente bygget skulle renoveres inn i den nye tiden, man skulle blandt annet bygge nytt snorloft og oppgradere sceneteknikken, og da trengte byggherrene større takhøyde. Dermed ble alle de som hadde bodd der siden femtitallet kastet på gaten. Det var en opprivende film jeg fikk se på IFC (Independent Film Center) og rett bak meg satt en av de legendariske damene som hadde bodd der. Hun satt og gråt og kommenterte til sidemannen etterhvert som vi så veggen der Marilyn Monroe hadde kysset et rødt leppestiftmerke med den så berømte munnen sin ble hugget i småbiter, at Stravinsky's piano ble brutalt kastet ned i en container fra åttende etasje, at Marlon Brando's studio ble smadret og rommet der selve "hertuginnen av Carnegie Hall" hadde bodd ble rensket for møbler og andre klenodier, at en gammel ballerina lenket seg fast i rekkverket i trappehuset mens hun fremdeles gjorde noen hjelpeløse dansetrinn med de slitne føttene. I løpet av noen iskalde vinteruker forsvant en epoke i New York på grunn av at pengemakta hadde kommet inn som eier. Det skjer over hele verden. Det skjer i Oslo. 
Den dyre unyttige kulturen må lønne seg, ellers er det rett ut. 

Ja, kan vi ikke bare kvitte oss med hele dritten om den ikke lønner seg? spør populistene seg. Hva skal vi med Lambda? Hva skal vi med Oslo Kino? Hva skal vi med Oslo Nye Teater? Vel, for noen år siden spurte de samme menneskene: Hva skal vi med en svinedyr ny opera i Bjørvika? At svaret på det spørsmålet ble en ny storstue for Oslo, et av verdens mest berømte operahus, en av landet største turistattraksjoner, et åsted for konserter på taket med alt fra Kari Bremnes, Lindesnes Trekkspillklubb til Justin Bieber synes ikke å ha sunket inn. Nei, refrenget er fremdeles at kulturen er unyttig om den ikke lønner seg. Og vi kunstnere får stadig høre at "ingen kan leke seg gjennom livet" og "om du ikke kan leve av det du driver med så får du finne deg en skikkelig jobb!" Basta! Men fotball skal vi ha! Da snakker vi ikke om lønnsomhet. Er det ikke en skandale at et menneske som tjener flere millioner i året ikke makter å levere varene, ikke er i stand til å sparke en ynkelig ball inn i et mål? Men det er større tilgivelse for ikke å levere varene i sport enn det er i kulturfeltet. Der er det sink or swin, og kom deg vekk fra statskassa om du ikke leverer, ditt late surrehue som ligger på soffaen og drikker rødvin mens stipendene tikker inn på konto.

Etter alle solemerker står vi foran et regjeringsskifte ved neste valg. I Oslo er Høyre, FrP og Venstre allerede godt i gang med å rasere kulturen. Jeg kunne bitt av meg tungen i ren forbannelse fordi jeg var så idiotisk steike dum å stemme Venstre ved siste kommunevalg. Men jeg trodde på Trine. Jeg gjorde virkelig det. Men nå sitter Fabian og gutta og jentene kvikk og selger unna det som er av kultur i Oslo, og han skal takke seg for at moren hans ikke lenger er blandt oss. Jeg synes jeg hører henne der hun hadde kommet klakkende oppover Rosenkrantzgate med harmdirrende høyfrekventert stemme: "Rører du Oslo Nye Teater Fabian, så gjør jeg deg arveløs på flekken!!!!" 

Jeg kommer ikke over den veggen med Marilyn Monroe's leppestift, og jeg kommer ikke over at Oslo føkkings Kommune kanskje vil selge Oslo Nye Teater, at det kanskje skal bli et sånt revyteater med strutsefjær og bling bling. Eller at det skal bli Mc Donalds eller en stor Deli de Luca whatever der. For på Oslo Nye Teater sitter det historie i veggene. Der sto Lillebill, Aud og Arve, Wenche, Per og Toralv, selve  gullalderen i norsk teater, den tidens store stjerner.

Vi skriver i sand vi som driver med teater, og hverken replikker eller applaus blir hengende igjen etter oss. Den eneste fattige trøsten vi har er at historien vil fortelle ettertiden om alle de hodeløse hønsene som satt med makten gjorde hva de kunne for å ødelegge det lille vi hadde av kultur før pengemakta tok over landet. Og at de var noen av de samme menneskene som var livredde for at den norske kulturen skulle "bli revet i filler" som var med på å gjøre det. For hva er mer norsk enn Aud Scønemann eller Arve Opsahl? Eller Lillebjørn Nilsen-forestillingen som spiller for fulle hus på Oslo Nye i disse dager? Men for all del, det er et egnet lokale der en eller annet obskur tv-kanal kan sende en stupid talentkonkurranse der unge Barbiedukker og Kendukker kjemper om sine fifteen minutes of fame! Det er veldig populært, men kulturellt sett, ikke akkurat norsk produktplassering, men helt sikkert veldig lønnsomt. Kyss meg bak!




31 kommentarer:

  1. Og hva er det du mener rettferdiggjør kultur/kunstens sugerør nedi statskassen?
    Hvorfor skal teater, kino osv ha enklere tilgang til statskassen enn f.eks. de som driver med f.eks. motorsport?

    SvarSlett
  2. Kulturen legger beslag på 1% av statsbudsjettet, ikke akkurat det jeg vil kalle et sugerør.

    SvarSlett
  3. Dessuten produserer kulturen for mange hundre millioner i året som den/vi skatter av, penger tilbake i statskassa.

    SvarSlett
  4. La oss se på dette fra en annen vinkling.
    Visst min arbeidsplass/arbeidsgiver ikke klarte å få inn nok penger, hadde du da vært villig til å bidra med dine skattepenger for at den næringen skulle bestå?
    Det er ikke alt som vi trenger å bevare bare fordi det er gammelt, og det er ikke alt staten trenger å betale for, kun fordi de alltid har gjort det.
    Og man skal ikke bli betalt av staten for noe man har lyst til å holde på med, visst næringen man driver på med ikke er levedyktig så er den ikke det. Så enkelt er det, du hadde ikke felt en tåre om en rørlegger måtte legge ned virksomheten sin pga nabo rørleggeren klarte å holde et bedre produkt og dermed kapret kundemassen.
    Tror man må se på problemet fra en annen side.
    Jeg for min del har egentlig ikke noe i mot det de (staten) bruker på en del kultur. MEN og dette er et stort men. Hver gang staten skal gjøre noe f.eks bygge Opera bygget så går det så langt utover budsjett også gjør man helt elementære små feil som koster mye å fikse på når bygget er ferdig.
    Også på toppen av det hele så er det ikke gratis for oss (folket) å bruke. Kirken ble i sin tid satt opp av stat/folket og er ihvertfall gratis å bruke, for det meste. Ikke at jeg bruker den heller.
    Men jeg spør deg Sven, mener du at staten skal vedlikeholde dette for en hver pris? Dvs betale kunstnerlønninger eller hva det heter husker det ikke lengre, og betale for byggene? Og hadde du vært villig til å holdt min arbeidsgiver oppe på ubestemt tid fordi vi ikke klarte å ha mer inntekter enn utgifter?
    Nå ser jeg det kun i svart/hvitt helt enkelt, vil ikke gå ned i dybden på det, siden jeg har ikke lest nok om det på dette tidspunktet.

    Takk :)

    SvarSlett
  5. Det høres ut som om du tror staten gjør kunstnerne en stor tjeneste ved å la dem få lov til å holde på med det de gjør. Det er ikke tilfelle, vi skatter og betaler for oss, og det er ingen som holder på med kunst i all evighet om de ikke kan leve av det. Og "allle disse" som går på kunstnerlønn (som du kaller det) er ikke så mange, vi snakker om et par hundre som har garantilønn, og de som har den er så etablerte at de ikke tar den ut fordi den utgjør mer enn det de tjener. 8og da blir den ikke utbetalt) Og nei, jeg mener ikke at et teater som ikke bærer seg skal holdes i live for enhver pris. Men når det er sagt, er vi alle, entet vi vet det eller ikke, brukere av kultur på en eller annen måte. Når du ser en film på kino står det flere hundre mennesker bak den som har tjent sine penger og betalt skatt av dem.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så visst du måtte ha tjent alt til livets opphold selv, så ville du heller gjort det enn å mottatt penger? Summen vet jeg ikke, og bryr meg egentlig ikke heller om den, det er mer prinsippet. Jeg vet at vi 2 kommer aldri til å bli enige om dette uansett :)
      Har forresten sluttet å gå på kino, opplevelsen er ikke verdt 100++ kroner, folk som prater, knasker med potetgull poser, telefoner som ringer, nei ser heller film hjemme :)
      Jeg vet at mange benytter seg av kulturtilbudene i landet, og det er flott, men det er forvaltningen av pengene til kulturen og en del rundt som jeg mener er gal.

      Slett
    2. Hvordan mener du forvaltningen skal være da?

      Slett
    3. Nr 1: Vi trengte ikke Opera bygget

      Nr 2: Vær mer kritisk til hva og hvor de bruker pengene, bruk de lokalene som allerede er der osv

      Nr 3: Kutt ut "kunstnerlønn", vil folk leve av kunsten så burde man klare det uten en jevn strøm med penger fra staten, jeg vet at det ikke er alle som får denne stønaden

      Er 3 ting jeg mener på kan gjøres noe med fort og greit. Som sagt jeg har ikke satt meg inn i alle tallene, og lest alle rapportene og de forskjellige beslutningene men det tviler jeg på at det er så mange som har gjort.

      Nr 4:

      Slett
    4. For det første. Operaen trengte vi fordi det huset den var i var for lite og for gammelt.

      For det andre: Da bør de gamle sportshallene, svømmebassengene etc. få stå som de er, ikke bygg nytt, bruk de gamle lokalitenene? Eller gjelder det bare for kulturen? Kultur og idrett er på samme budsjett.

      For det tredje:

      "Kunsterlønn" heter GI (garantiinntekt) og de aller fleste av de få som har den tjener så godt at de ikke trenger den. Det er ikke snakk om en strøm av penger, en GI er på ca 180 000 i året før skatt, så jeg tror ikke den lønningen er en sovepute for å ligge på soffan å dra seg. Altså tjener du mer enn garantiinntekten får du den ikke utbetalt.

      Og du burde sette deg inn i tall og fakta før du klasebomber kulturen som jeg mistenker at du ikke vet så mye om.

      Slett
    5. Jeg vil gjerne ha de 180000 extra....hvorfor kan ikke jeg og få de?
      Det er ikke summen i seg selv som er problem, det som er problemet er at noen får den, og som du sier de som får den trenger den ikke, hva er poenget da?
      Jeg vet nok om kulturen til ha disse meningene om den, og som sagt det er mine meninger. Du har dine og det er helt greit. Men du hadde ikke brydd deg katta om min arbeidsplass forsvant.
      Jeg er for at man heller pusser opp de sports/idrettsanleggene som står, men så alt for mange syntes det er kult å bygge nytt.

      Og spør deg selv, trengte man virkelige et bygg til 4.1 milliarder?

      Slett
    6. Poenget er at de pengene skal være en sikkerhet om de plutselig et år ikke skulle tjene penger, og at de er i produksjon, (selv kunstnere må produsere for å ha noe å selge) bli syke eller hva vet jeg. De fleste kunstnere er ikke ansatte noe sted og frå ikke sykepenger, feriepenger, eller fordeler de fleste arbeidstakere har. Det er derfor det heter garantiinntket. Og de fleste får den ikke før de er ca 50 år....Konsentrer deg heller om de mange som snylter ved ikke å betake skatt, som sluser store formuer ut av Norge. Sånn, nå gidder jeg ikke diskutere med deg lenger. Og om du hadde mistet jobben din ville jeg selvfølgelig synes at det er trist.

      Slett
    7. Unnskyld skrivefeil. Gikk litt fort på iPad.

      Slett
  6. Kunstnerlønnen utgjør mindre enn det de tjener, skulle det selvfølgelig være:)

    SvarSlett
  7. Og en ting til, vi er alle med på å betale subsidier til f.eks landbruket, en næring som ikke bærer seg i Norge, men det visste du vel? :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jada, det er jeg fult klart over, jeg er imot at næringer trenger støtte for å kunne drives, det er da ikke en bærekraftig næring, og andre virkemidler må tas i bruk. Det er min mening. Hva som må gjøres er en annen ting.

      Slett
    2. Jeg tenkte å skrive et langt svar men etter å ha skrevet masse så tenkte jeg: hva er vitsen?
      Egoister som deg kommer dessverre alltid til å eksistere. Det å klage over at man må dele av sine egne goder mens man griper til seg alt man får av andres. Det eneste som skal støttes er ens ego. Jeg håper du en dag innser hva som er viktig i livet, før du raserer planeten vår..

      Slett
  8. Gjesp....

    Hyggelig at du liker det du driver med, men helt ærlig, jeg ser ikke mer kunst i Bieber enn hva jeg gjør i Barbie og Ken. Og hva Operahuset angår så kan det dra ditt peppern gror. For du skjønner det, min gode mann, jeg drar ikke på oslo nye for å se oslo nye, men for å se arve, den gang han levde.

    For min del kunne han ha sittet i hvilket som helst teater, nytt eller gammelt, sjarmerende eller støgt uten at det hadde gjort det grann. Det var Arve jeg skulle se og hans muntre sinn. Og jeg betalte gladelig...

    Inntill noen faktisk ønsket å bygge nytt og bedre har jeg bare hørt hvor lidelig dårlig og trangt det er i det gamle Establishment som oslo's gammle nye, men når noen vil gjøre noe med det så er det klaging og syting atter om at man ikke kan røre dette fantastiske kulturelle monument. Forstå det den som vil.

    Beklager, men jeg forstår ikke sytinga di det grann. Og vedr. bortfall av støtte om du ikke leverer så er det faktisk det vi alle må forholde oss til hver fu... enda dag.

    Det er ikke synd på folk som ser sin nød i det å miste en gammel vegg som noen har stått å klina med. For en forvridd fantasi. Har forståelse for at du synes det er trist og leit, men det blir dog din sak. Man kan ikke ta vare på alt ræl her i verden bare fordi noen har en følelse knyttet til det. Har mange egne eksempler der jeg skulle ha sett ting blitt gjort annerledes men livet går videre og jeg må forholde meg til det fakta at man må gi litt også, ikke bare kreve og sutre.

    Dessuten, folk flest bor ikke i Oslo, så jeg drider i alle kunstnere som står og elsker seg sjæl på scenene i norkes kultur mekka!

    SLUTT Å SYTE

    SvarSlett
  9. Helt ok, reine ord for penga det. Men hvem så du sist av kunstnere som sto og elska seg sjøl på scenen i Oslo?

    SvarSlett
  10. Jeg synes det er rart hvor mange som mener at kultur er et offentlig anliggende. Kultur er en fritidsaktivtet/hobby, og det er ingen selvfølge at offentligheten skal ha noe med dette å gjøre.
    Når:
    det skinner av eldreomsorgen og sykehusene, når lærerne klarer å motivere neste generasjon til å stå på slik at vi kanskje slipper å gå konkurs når olja tar slutt, når infrastruktur ikke er noe resten av Europa ler av, når kvinnene kan gå trygt på gaten, og politiet har ressurser til å ta seg av hverdagskriminialitet som voldtekt, blind vold, innbrudd o.l.; når dette o.a. som kanskje er litt mer samfunnsnyttig en kulturelitisme er "på G", da kan det offentlige gjerne bruke tid/ressurser/penger på kultur, men inntil da: gi oss samfunnsnyttig verdi for våre skattepenger, ikke stønad til fritidsaktiviteter til en knøttliten del av befolkningen.
    Og til det med sport: Først: det dekkes stort sett av de som ser på det; all offentlig støtte de får for å betale u-utdannede priamdonnaer millionlønninger bør straks avvikles.
    Ellers: støtte til lokale lag, skole-sport o.l. kan være samfunnsnyttig på flere måter.
    Sport er sunt og nyttig; folk som er godt trente, lever lengre, og er mindre syke. Lønnsomt og bra for samfunnet. Så jeg synes ikke det er sammenlignbart med kultur. Kultur er vel og bra det, men kultur har det alltid vært, selv om det offentlige drifter det eller ei. Kultur vil som alt annet som er etterspørt av noen tilbys av noen andre, og så lenge det ikke tilbyr større samfunnsnytte enn andre fritidsaktiviteter, så bør det ei heller dekkes av det offentlige.
    Når det gjelder jordbruket og deres ordninger, så er det en annen diskusjon og her forsvinner mye av pengene andre plasser enn i stønader til bøndene, men ja, det er også unødvendig at vi skal betale så mye støtte til dette; det er sikkert bedre løsninger enn dagens her også. Men her er det en ting som skiller: Konkurranse-utsetter vi totalt norske bønder mot et internasjonalt marked, evt. kutter all stønad, vil det over tid medføre at vi mister alle selvforsyningsmuligheter med mat som kommer fra jordbruk. Dette vil på lang sikt ikke være så gunstig. Det er ei heller så bra å at ressurser går til spille fordi vi kan kjøpe det billigere fra utlandet eller ikke gidder å betale bøndene for jobben de gjør. Norge er et høykostland, og det står helt i stil med matprisene. Vi har også knall-lønn til å betale dette med.
    Jeg synes det var trist at min mormor sitt hus, som er det nærmeste jeg har hatt et hjem blir solgt, og gjort om til mark, men jeg hadde pr. den gang ikke penger til å kjøpe de selv; og kan ei heller forvente at alle andre skal betale fordi at jeg har nostalgiske minner om oppveksten min her. Akkurat slik som det ikke er alle andre sitt ansvar å betale for Carnegie Hall som du nevner som en tårepresse. Hvis de som bor der, og du og andre som synes dette er et så viktig bygg ikke har mulighet/lyst til å betale for ha det slik det er, så må dere nesten godta at ting endres. Slik er verden; og det du og alle andre kunstnere gjør/noengang har gjort, blir til slutt glemt og ansett som uviktig. Kanskje det tar ti år. Kanskje 1000. Hvem vet, men jeg synes uansett ikke at skal forvente at det skal leve videre på kostnad av folk som ikke bryr seg bare fordi du synes det er viktig.
    Håper du går tom for penger en gang, eller havner i sykehuskø, eller får et barn som havner utenfor skolesystemet. Da begynner du nok å syte om at trygde-penger og sosialstønader ikke er bra nok, at helsesystemet er for dårlig, og at lærerne har for dårlig lønn osv.
    Fordi: da går det opp for deg at du ikke kan spise kulturen din, du kan ikke bli frisk av den, og den hjelper ditt barns problemer på skolen veldig lite...

    SvarSlett
  11. Vel, jeg har levd av kultur i førti år, jeg har aldri vært i fast jobb, men har forsørget meg selv via det jeg har produsert, betalt min skatt med glede, jeg tjener gode penger på det du kaller en hobby, jeg står i de samme helsekøene som alle andre borgere av dette landet, og den dagen jeg ikke kan livnære med av denne hobbyen min finner jeg meg noe annet å gjøre. Og om du spør leger, psykiatere og annet helsepersonell vil de fleste svare at kultur har en legende virkning på de som er syke. Ok, kultur kan kanskje ikke alltid måles i rene penger, men om vi skulle måle alt i samfunnet etter pengeverdi ville vi få et fattig samfunn. Norge er fattig som kulturnasjon, og det merkes på alle kommentarene som triller inn under denne artikkelen. Og - det mennesket som har utformet den datamaskinen du sitter og skriver på e designer, sorterer under gruppen kunstner, men so what?

    SvarSlett
  12. Og det er da ganske merkelig at kulturen som får 1% av statsbudsjettet skal få skylda for alt som er galt i samfunnet? Blir alt bra bare vi fjerner all støtte til kultur Hans Hansen?

    SvarSlett
  13. En ting alle som klager på kulturstøtten bør tenke på er Warren Buffets utsagn "I only do business with people I like". Dette er veldig sant i internasjonal business også. Om Norge fjerner kulturstøtten og raserer norsk kultur, og heller ikke har flotte monumenter som støtter opp om kulturen som operahuset, vil Norges anseelse i verden og blant våre internasjonale businesspartnere synke ytterligere. Der ute bryr man seg faktisk om kultur, og en slik utvikling vil skade vår anseelse enda mer enn de gangene vi viser oss som selvskrytende personer som ikke kan håndtere alkohol har gjort.

    SvarSlett
  14. De kaller seg Kulturkonservative - bevarere av den Norske kulturen. Men gir ikke kulturen profitt, nei, da har den ikke livets rett. Spør en selverklært kulturkonservativ hva slags kultur han sikter til, og du får aldri svar. Men svaret sier seg selv: profittkultur only.

    SvarSlett
  15. Takk for de to siste svarene. Det var hyggelig med folk som ser ting i perspektiv:)

    SvarSlett
  16. Takk for at du skapte e' flott debatt her Sven. Har leste ivrig, og lærte veldig mye, mest fra deg. To tommel oppe!

    SvarSlett
  17. Vi trenger sport og vi trenger annen kultur. Ser ikke noe motsetning med det. Selv om jeg ikke forstår et teaterstykke, eller benytter meg av det som finnes av kulturelle tilbud, betyr ikke det at jeg synes det er feil å bruke offentlige penger til slikt. Hvis jeg gikk inn i ethvert kulturprosjekt, så kan det være jeg hadde stusset på endel ting, men nå skal man huske det at et samfunn trenger kultur i alle varianter (sport er tatt med dette kultubegrepet) ellers vil vi som nasjon bli veldig fattige til slutt og alle menneskene helt like! Noen mennesker ser kun på sin interesse som den eneste riktige, og jeg synes kommentarer over her viser det veldig tydelig.

    SvarSlett
  18. Sven Henriksen du er fantastisk! Du skriver så godt at jeg begynner å grine. Til alle de historieløse som uttaler seg her så har jeg bare en ting å si: Hvis dere ikke benytter dere av kulturtilbudene, så har du heller ingen rett til å klage! Jeg lærte noe veldig viktig av min mor: Aldri uttal deg om noe eller noen hvis du ikke har vært tilstede eller har førstehåndskunnskap om saken. Alt annet er synsing!
    Vi har 3 teatre i Oslo foruten Operaen (jada Centralteatret går under Oslo Nye teater, så det blir fire da). Synes dere virkelig ikke det er verneverdig! Hva slags by ville Oslo vært uten Oslo Nye som forøvrig har tilnavnet Byen eget teater. Det er et fantastisk hus med utrolig mange flotte forestillinger og enkelte ikke så bra, men det skjer jo overalt. Det er ikke alt som slår til! Blant fordi nordmenn ofte er så historieløse og noen ganger så lite bereist at de ikke har hørt om store hit-forestillinger som endelig når hovedstaden!
    For min del må gjerne ALL fotball på TV bli betal-TV og det står jeg for! For noe kjedeligere enn å se noen karer løpe rundt etter en ball (og som regel på flere kanaler av gangen) får meg til å vurdere om TV-lisensen er verdt pengene! Så kan du jo gjerne si at da må du betale for alle kulturprogrammene på TV. Ja, det ville jeg vært villig til hvis TV-kanalene hadde vist noe jeg gadd å se. Jeg kjøper det meste av det jeg gidder å se på DVD og betaler derved for kunsten jeg vil se. Jeg betaler gjerne for å se teater også, men at kunst ikke lønner seg i Norge er noe de fleste oppegående mennesker har fått med seg, og derfor er det nødvendig med subsidiering! En gang for mange år siden ville Frp at Nationaltheatret skulle gjøres om til Bingo-hall! Jeg sier ikke mer! Nei, støtt opp om og vern Oslo Nye Teater - byens eget teater og et av de få teatertilbudene vi har i denne byen! Skulle Oslo Nye Teater bli solgt ser vi på billetpriser i 800-900 kroners klassen. Ikke rart folk ikke har råd til å gå i teater da! Og til hele staben på Oslo Nye Teater - jeg støtter dere av hele mitt hjerte! Stå på! Denne kampen må vi vinne!

    SvarSlett
  19. VELDIG BRA SVEN! - og til alle som ikke skjønner at kultur er viktig: prøv å lev uten? Du finner kultur overalt, det er bare dere som ikke tør og oppleve ting som får dere til å føle og tenke! HEIA SVEN!! HEIA OSLO NYE TEATER!

    SvarSlett