søndag 3. juni 2012

EN IKKERØYKERS DYSTRE FROKOST


EN IKKERØYKERS DYSTRE FROKOST.

Jeg har ikke røkt på ni måneder. Det er like lenge som et svangerskap. Jeg gikk svanger med planen om å kutte røyken i ti år før jeg greide det. Nå sitter jeg her med en sur kopp kaffe og høre at statens skremselskampanje mot røykere ikke var en nevneverdig suksess. Og i dag tar tobakksprodusenten Phillip Morris staten for retten på grunn av at produktene deres ikke er tillatt synlige i norske butikker.

Jeg sluttet ikke på grunn av myndighetenes skremselspropaganda. 
Jeg sluttet for å føle meg bedre, for å få et bedre liv. For å si det sånn, livet har verken blitt bedre eller dårligere. Men jeg røyker altså ikke, og jeg venter på at den store lykkefølelsen skal ramme meg i all sin velde . Det har ikke skjedd ennå. Vel, det er jo fint å få cred for å ha sluttet, og alle sier at jeg er så flink. Men jeg henger fremdeles sammen med de som røyker når jeg er på fest, blir med dem ut i blåsten mens de patter i seg en rød Prince eller to. Røykerne er de hyggeligste folka, de som det er lettest å komme i prat med der de stikker hodene sammen på hjørnet, mens de økologiske kjerringene sitter inne på kjøkkenet og slår hverandre i hodet med alle allergiene sine, og de trimmegale mennene står ute i hagen og snakker om at de skal sykle Besseggen minst tre ganger denne sommeren. Jeg elsker røykere. Jeg savner den milde favnen av fellesskap her jeg har blitt kastet inn i en ikketilværelse av urtete, hvetgress og luftige samtaler om at helsegevinsten ved ikke å røyke er oss kloke til del. Ja vel? 

Men hva skal man bruke alt dette livet man får i gave til, sånn i dagliglivet? Og som ikkerøyker har man plutselig to timer ekstra tid til rådighet som man må fylle med ett eller annet? Jeg lister meg stille vekk i røykepausene på teateret. Leser litt i manus, pugger replikker. Men livet som ikkerøyker er trist. Og jeg kjenner på et sinne mot myndighetene som pumper ut den ene kampanjen etter den andre mot røykerene, mens sprit, øl og junkfood ikke stues vekk under disken i redsel for at det skal gå ut over folkehelsa. 

For tenk hva Rimi-Hagen eller Rema-Reitan hadde sagt om staten bestemte at de skulle trykke et dødninghode på embalasjen på Pizza Grandiosa? Eller at det ble påkrevd å sette opp store plakater i vinduet til Vinmonopolet med pålydene tekst: "OBS! Her inne selges varer som kan få deg til å miste dømmekraften, til å sette deg bak rattet å kjøre ned en mor med barnevogn, få deg til å ikke ta et nei for et nei og forgripe deg på en ung gutt eller jente i påvirket tilstand!" ??? Eller om matbutikkene måtte skrive på all drittmaten sin: "Her inne selges mat full av sukker og farlige tilsetningstoffer, som vil føre til at du og ungene dine vil bli smellfeite og usunne, og at dere sannsynligvis vil utvikle sukkersyke og hjerte og karsykdommer!!" ??? Men akk nei, det er røykerne som skal tas. 

Jeg sitter som sagt her med en sur kopp kaffe, og skal snart innta en tørr brødskive med makrell i tomat., drikke et glass juice. Så skal jeg at et vidunderpulver som skal forhindre at blodårene mine tetter seg slik at jeg kan leve veldig lenge og sinnsykt lykkelig i landet. Men jeg har lest et sted at man kan bli syk av å være i dårlig humør også. Og hvor mange dystre frokoster tåler et menneske før det går utover helsen? Og når man er skuespiller og dramatiker i tillegg? 

Å, som jeg savner mitt lykkelige liv som røyker! Da jeg satt ved vinduet og diktet med en kanne kaffe og en pakke Prince Mild ved min side. Ja, jeg lengter tilbake til den gangen ingenting var farlig og livet skulle vare for bestandig. For i disse tider kan man dø av det meste, hver dag, og hele tiden. Har du forresten lagt merke til at de sunneste menneskene er de sureste? De som beinflyr på ski eller jogger som gale så søla skvetter rundt dem når du motstridene gjør din borgerplikt som gående mosjonist én time hver dag? Disse som bare har det godt når melkesyra jager gjennom musklene og et smil er det siste de kunne komme på å la bre seg i ansiktet? 

Jeg sier alltid: Det er kanskje en idé å trene hjernen også? 
Men det er en replikk som ingen synes er særlig morsom i kantina på jobben. Men som jeg leste på nettet et sted: "We are living in a time of smart phones an stupid people!"Og i disse tider har jo de fleste et mer følelsesladet forhold til skrittelleren sin enn til sine medmennesker. Ti tusen skritt om dagen og rett i seng.Gud, nå fikk jeg lyst på en sigarett!! Men jeg setter tennene i dette hersens rugbrødet med ekkel makrell i tomat. Ser ut på hagen som blomstrer i all sin prakt. I kveld tror jeg nesten jeg skal bake en bløtkake med vaniljekrem og jordbær. En skikkelig bombe for blodårer og sideflesk. Hva skal en fattig stakkar gjøre for å holde humøret oppe da?
Venter i spenning på en feit forside i Dagbladet:
TI GRUNNER TIL AT RUGBRØD KAN SKADE HELSEN DIN!!!
Men jeg blir vel heller spist opp av en monsterflått før det vil skje?



6 kommentarer:

  1. Du sa:
    "Røykerne er de hyggeligste folka, de som det er lettest å komme i prat med der de stikker hodene sammen på hjørnet, mens de økologiske kjerringene sitter inne på kjøkkenet og slår hverandre i hodet med alle allergiene sine, og de trimmegale mennene står ute i hagen og snakker om at de skal sykle Besseggen minst tre ganger denne sommeren. Jeg elsker røykere. "

    Jeg antar du snakker med litt humor her, men likevel. De hyggeligste folka?

    Er det siggen du har i hånda som gjør deg hyggelig? Alle er vi født uten en sigg i hånda så i utgangspunktet er vi alle like der.

    "mens de økologiske kjerringene sitter inne på kjøkkenet og slår hverandre i hodet med alle allergiene sine"

    Ok, så er jeg litt en økologisk kjerring da. Men ingen rår jo for allergiene sine? Ingen har jo bedd om å få allergier!

    For mitt vedkommende. Jeg har aldri røyket, men ble astmatisk pga passiv røyking på jobb, som en del av et dårlig arbeidsmiljø. Om det gjør meg og andre i samme situasjon noe mindre hyggelige vet ikke jeg, si meg det du?

    Problemen er vel heller at du ikke tilstrekelig har tatt kontakt selv med ikkerøykere. Røyken for røykere er som hunden for hundeiere, en unnskyldning å møtes. Det gør ikke nødvendigvis røykeren noe mere hyggelig, bare mere lett tilgjengelig.

    Oss andre må du kanskje bruke mere tid og kløkt for å få kontakt med, men vi har kanskje mere å gi deg en røykehoste i gjengjeld.

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Hei. Jeg har sluttet å røyke fordi det er usunt. Om du leser dette innlegget grundig, peker jeg på andre problemer, men bruker røyk som en middel på å komme dit. Jeg bruker også ironi (humor) i denne teksten. Og jo, mange rår over allergiene sine fordi de spiser feil mat som de ikke tåler. Røyk har blitt den store djevelen for mange. Og det er godt, for røyk er som sagt ikke bra for helsen. Røykingen er lettest å "ta" for myndighetene, fordi de er minst inntjening på den, i forhold til matvarer, alkohol etc. )(som forårsaker mer helseskader og død en tobakk) Men at mange ikke-røykere er litt nærtagende og litt mer humørløse en "helsefantastene" - det tror jeg kanskje:) Ha en fin dag selv.

    SvarSlett
  3. Oj, litt skrivefeil her, dumme iPad. Skal være: Men at mange ikke-røykere er litt nærtagend og litt mer humørløse "helsefantaster" enn de som er litt mer avslappet på saker og ting, det tror jeg nok:)

    SvarSlett
  4. he he, ja så sant så sant XD

    det er nå 3 år siden jeg slutta, og jeg lengter enda! -spesielt etter det sosiale ved det!
    -men siden det er usunt,dyrt, gir lukt, m.m.... vel det får bli med lengten...

    men det er jo sannelig oppløftende at det sies at man er kvitt suget etter ca 7 år...

    SvarSlett
  5. Dette innlegget var verdt å lese! Også for meg fanatiske ikke-røyker. Jeg begynte rett og slett aldri å røyke, selv om hele familien min røyker og jeg har vokst opp med sky rundt hodet, og selv om jeg har prøvd sikkert femti ganger i løpet av livet. Jeg synes bare ikke det er godt!
    Likevel lar jeg meg more av dette innlegget, og sier meg enig i at det er stor forskjell på røykere og ikke-røykere (som øverste innlegg kanskje er med på å poengtere). For npr jeg tenker meg om, så er vel 90 % av mine venner røykere. Jeg trodde det var fordi "alle" røyker, men det viser seg at det er fordi jeg trives best/passer best sammen med folk som røyker, sånn rent personlighetsmessig. Ifølge de jeg kjenner er jeg en storrøyker fanget i en ikkerøykers kropp...kanskje derfor jeg er så sur!
    Vennlig hilsen Jennae Dalvik

    SvarSlett