mandag 18. juni 2012

KVINNESAK LIKSOM?


KVINNESAK LIKSOM?

Kort melding: 
Hører på P2 at den kvinnelige programlederen forkynner at mimrefestivalen Norwegian Wood var dominert av "gamle gubber" - ok? På lørdag reagerte jeg og mange andre på at flere mannlige politikere karakteriserte Aung San Suu Kyi som "denne lille vevre kvinnen...og tenk at hun kan besitte så mye kraft!" Jeg blir like sint på grunn av begge deler. Der rommet for hva man kan kalle kvinner stadig blir smalere, er det "fri flyt" for hva vi mannfolk må tåle. Hørt disse? "Stakkar, han er mann, han kan ikke ha to tanker i hodet samtidig!" eller "Næmmen, har han kledd på seg selv i dag?" eller "Du er mann, jeg er kvinne, så dette er du ikke i stand til å forstå!" eller hva med denne "Jasså, du mener at det å holde opp døra for meg er det samme som likestilling?" eller "Når du sier det du gjør nå, er det et typisk eksempel på mannlig hersketeknikk!"  

Men det er faktisk slik at det også er noe som heter kvinnelig hersketeknikk, det finnes kvinner som ikke kan ha to tanker i hodet, som kler seg tacky osv. Så skjerpings. Jeg kunne sagt: Ta dere sammen drittkjerringer, men det skal jeg ikke gjøre. For i Norge er vi best på likestilling, og vi behandler våre spinkle og vevre kvinner med respekt. Ha en fin dag. Love in da house.

Minner til sist om at det var Eva som dreit på draget og spise et eple av feil tre. 
Det er derfor menn skyr frukt og grønnsaker.





1 kommentar:

  1. he he, vel... er vel enig i at det meste du sier stemmer, på godt og vondt. men håper du mente å være sarkastisk når du sier vi er best på likestilling i Norge...

    for det første så kan vi aldeles ikke være likestilte så lenge en mann er en mann og en kvinne er en kvinne. og for det andre så burde vi hatt fokus på likelønnet for likt utført arbeid :)

    og når det er sagt så kan jeg jo også si litt til (siden jeg allerede er i gang, og alle vet jo at kvinnfolk elsker å prate).
    -Norge er et samfunn hvor vi skal 'likestille' ved å tvinge bedrifter til å ansette 1 kvinnfolk i styret BARE fordi det er kun menn der fra før.-om hun egentlig er mindre kvalifisert til jobben enn de 3 andre mannfolka som søkte på jobben har jo ikke noe å si.
    i barnefordelings saker så blir ofte kvinnen favorisert og kommer best ut av det -nesten uansett hvor fantastisk far er, og hva som er best for BARNET (som tross alt er den uskyldige og viktigste part i saken)
    menn skal bli lokket inn i barnehage yrket ved å friste med 'du slipper å bytte bleier' -selv om kanskje mannen ikke har noe imot det til forskjell for kvinnen som brekker seg hver gang hun må bytte en stinkende drittbleie. (hva med å heller se på hvordan lønnsøkning kunne ha fristet litt flere?)

    -og så har du meg.kvinne, tidligere sjømann som var tøff i tryne og kan både snekre og fikse biler. har både tattoveringer og piercinger (nei da jeg er ikke lesbisk). jeg er faktisk utrolig flink med det økonomiske også!
    -men jeg vil likevel ha en mann som åpner døren for meg, en mann som kaller meg for 'jenta si' og som skryter av at jeg er flink til å bake og lage mat. jeg vil ha en mann som leker med ungene, men som også skifter drittbleie og forstår den delen med at jeg vil amme babyen lenger enn 6 mnd... jeg vil ha en mann som tar vare på meg, og jeg på han...
    så får resten av Norge/verden bare syte så mye de vil om gamle gubber (synes nå de er kule jeg da) og vevre små kvinner som har mye kraft i seg :)

    SvarSlett