torsdag 2. februar 2012

EN ENAKTER (om hvorfor demokrati ofte er perler for svin)


EN ENAKTER
(om hvorfor demokrati ofte er perler for svin)

(scenen utspiller seg på en kafé i en mindre by, ettermiddag)
(en godt voksen mann kommer inn, ser en gammel venn, setter seg ned)

Hei du!
Næmen hei! Hyggelig! Lenge siden sist!
Yes, alt for lenge siden. Jasså? Du sitter her og skjeier ut?
Skjeier ut?
Napoleonskake? På en tirsdag?
Ja? Står det skrevet noe sted at man ikke kan spise Napoleonskake på tirsdager?
Slapp av da, jeg spøkte bare!
Jeg er helt avslappa!
Hva gjør du nå da?
Jeg skriver på et filmscript.
Jøss! Det har du da aldri gjort før?
Nei, men en gang må jo være den første...
Joa, men tenk om du ikke får det til'a? 
Kan jo ikke tenke sånn, då låser det seg helt vettu!
Ja ja, du har jo alltid gjort det som faller deg inn til en hver tid du da.
Hva faen mener du med det?
Nei, jeg mener, begynner plutselig å skrive teaterstykker, og nå film...
Ja? Og Napoleonskake på en tirsdag?
Drit i den jævla kaka da!
Ok, spist er uansett spist.
Du?
Ja?
Jeg leste den bloggen din om Palestina.
Ja?
Du mener veldig mye om alt hele tida da!
Ja?
Og jeg er ikke alltid enig med deg!
Nei? Jeg blogger ikke for at du skal være enig med meg.
Men du trenger vel ikke å mene så jævla mye hele tida?
Nei? Hva mener du om Palestina da?
Jeg driter i hele Palestina.
Ok? Men når jeg skriver om Palestina på bloggen blir du irritert.
Nei, jeg blir bare irritert for at du mener så mye om absolutt alt.
Ok? Det beste er jo ikke å mene noe som helst?
Ikke vær spydig!
Unnskyld, men jeg mener at det er viktig å mene.
Du kan'ke forandre verden vettu! Med en blogg lissom...
Nei?
Nei.
Var det ikke ei dame i Jemen som fikk Nobelprisen for bl. a en blogg nettopp?
De var tre som delte den, tre damer.
Skal jeg hente en kaffe til deg? Vil du ha en kake?
Nei, jeg spiser kake bare i helgene, blir så feit.
Ok. Men kaffe?
Ja takk. Er du sur eller?
Nei. Hvorfor skulle jeg være det?
Du virker bare så sinna på den bloggen?
Har du fått den bloggen min helt på hjernen? Kan du ikke bare drite i å lese den?
Du har jo noen gode poenger da. Av og til.
Jeg takker og bukker.
Men som jeg sa, du kan'ke forandre verden!
Ikke? Hvem var det som sa at om jeg stemte på Venstre så gikk stemmen rett til FrP?
Ja da, dere fikk Venstre inn i Oslo Bystyre!!!!
Jess, fordi vi var mange som mente mye, og sto på.
Hva syns du om den nakenvideon til Tone Damlie Aaberge'a?
Jeg driter vel i den videoen...
Hun er jo veldig pen da? Men den tatoveringen var ikke ekte.
Nei? 
Mye dritt i avisene for tida da.
Jepp.
Jeg stemte ikke i det hele tatt jeg. Gadd ikke.
Ok? Men da kan du jo ikke klage.
Jeg klager ikke!
Ikke? Jeg så at du skrev et hissig innlegg om bompenger i VG?
Ja, det der provoserer meg noe jævlig!!! Blir så forbanna!
Ja, skjønte det. Sjøl blir jeg mer provosert over det som skjer i Palestina.
Ja, du skal jo alltid være så spesiell.
Kake?
Ja faen, vi kjører kake. Det går jo til helvete uansett?
Ja, ikke sant.
Hørte du at noen kalte hu derre Trettebergstuen for HORE?
Ja, jeg hørte det på P2 i morges.
Sikkert en jævla Høyre-kuk som ikke kunne dy seg?
Helt sikkert.
Skal vi ikke ta en øl heller? Nei, faen du drekker jo ikke lenger.
Nei, men ta en øl du!
Har vi blitt litt sånn som de derre sure Muppetgubbene på balkongen?
Nei, det kan jeg da aldri tro!
Bygge en mur er jo aldri en god idé da?
Nei, ikke sant?
Men det hjalp jo ikke noe særlig at dere fikk han derre Elevstuen inn i Bystyret?
Ikke?
Trikkebilletten gikk opp til 50 kroner i går!
Ja, det var kjipt. Men det er sunt å gå opp og ned til byen da?
Jøss, skal du begyne å gå også nå?









3 kommentarer:

  1. Hehehe! Leser og koser meg! Love it. Du tar så mye på kornet unge mann. Men BÅDE skrive filmscript og spise napoleonskake på en tirsdag blir vel litt mye... Kan du ikke moderere deg litt, - så jeg greier å svelge deg og plassere deg trygt inn i mitt begrensede tankesystem... Hm? ;)

    SvarSlett
  2. Takk for hyggelige tilbakemeldinger:-)))

    SvarSlett