tirsdag 14. februar 2012

EN HELT VANLIG DAG?



EN HELT VANLIG DAG?

Ingen vet hva dagen bringer. Ingen kjenner dagen før solen går ned. Hørt det før?
En av de mest uhyggelige linjene i et dikt jeg kjenner er:
"Det var en vakker morgen i Hiroshima by, en sommermorgen 1945..." 
Diktet er skrevet av Jens Bjørneboe, og ja, det handler om den morgenen du vet, da duggen lå på eng, og småpikene lekte med dukker og kvinnene skar brød på kjøkkenbordet, og så...
Det som alle trodde skulle bli en vanlig dag ble ikke det.
Dager...

Nå har vi snart dager for alt.
Morsdag, farsdag, Valentinesdag, kvinnedag, barnas dag, får i kålens dag whatever.
Kvinnedagen vil mange avskaffe, for what the fuck, har vi ikke likestilling i Norge liksom? Mens Valentines Day har vokst seg stor og feit som den reneste Black Friday (en dag i USA med salg som starter midt på natten)

 I dag er Oslo pepret med hjerter. Facebook likeså. 
I dag før min kjære gikk på jobb sa han:
Vi driter vel i de derre hjertegreiene? Vi vet jo at vi elsker hverandre?

For jeg mener, når handelsstanden spekulerer i det skjøreste vi har. Kjærligheten.
Hvor høyt elsker du din kjære? Hvor mye er han/hun verdt?
Jeg hørte på radioen at en nordmann vil bruke i overkant av 1000 kroner på en gave til sin kjære i dag. 1000 kroner? 
Jeg hater Valentines Day på samme måte som jeg hater morsdag og farsdag.
Sist morsdag tok jeg en titt i kakedisken på Rema 1000, og der lå kaken til mor til kroner 69.90. En fjollete liten marsipankake med en svett rose på snei.
Hva med å ta mor med ut på kafé? Ta henne med på tur.
Hva med å la far slippe det evinnelige slipset, og 3-packen med sokker fra Dressmann? 
Kan ikke far få en tur på bar, en tur i skogen, på kino? 

Hey! Hvor er alle dere som er så livredde for at det norske kulturen rives i filler?
Dere må få satt en stopper for denne amerikaniseringen av fedrelandet!
Skal dette ende med at vi feirer Thanksgiving i Norge? 
At vi skal begynne å takke for grøden og olja som spruter opp av åker og hav? 
Det skulle tatt seg ut.
Men de livredde er helt rolige selv om USA dundrer inn bakdøra, men hopper himmelhøyt av et helskjegg og noen tøyfiller. Det er ikke en snikislamisering av Norge på gang, det som skjer er en amerikanisering i fullt dagslys. Ok, vi lar et par arabiske innslag slippe til, og lar en kebab eller to gli ned i svelget i fylla på nattetid. 

En helt vanlig dag? spør jeg.
Det finnes ikke noe som heter en vanlig dag.
Dager er hvite ark (Gud, nå begynner jeg å bable)

Jeg tror jeg stikker ned på Nille eller Glitter og kjøper en diamantring.
Den kan være god å ha. Man vet aldri.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar