fredag 27. januar 2012

EN BLÅ FUGL I HJERTET


EN BLÅ FUGL I HJERTET

Jeg har en blå fugl i hjertet
som gjerne vil ut
Men jeg er for tøff for ham
Jeg sier: Rolig! 
Jeg kommer ikke til å la noen se deg!

Jeg har en blå fugl i hjertet
som gjerne vil ut.
Men jeg dynker ham i whisky
og sigarettrøyk,
så verken horene, bartenderne
eller dagligvarehandlerne 
aner at han er der inne.

Jeg har en blå fugl i hjertet
som gjerne vil ut.
Men jeg er for tøff for ham
Jeg sier: Rolig!
Har du tenkt å ødelegge meg?
Ønsker du å fucke opp boksalget mitt i Europa?

Jeg har en blå fugl i hjertet
som gjerne vil ut.
Men jeg er for smart, jeg
slipper ham bare ut
en sjelden gang om natten
når alle sover
Og jeg sier:
Jeg vet at du er der inne, så
ikke vær lei deg..
Og så putter jeg ham tilbake på plass.

Men jeg hører at han synger litt
der inne, og
jeg har ikke hatt hjerte til å la ham dø
- og slik sover vi sammen
i vår hemmelige pakt..
Og han er hyggelig nok 
til å la en mann ta til tårene

Men jeg gråter ikke.
Gjør du?

Fritt etter Charles Bukowski.
(BLUEBIRD) 

2 kommentarer:

  1. Ja, jeg gråter. Men jeg er kvinne, ustabil og innhabil, rettningsvill og hjelpeløs, helt til jeg løsner meg selv og blir sterk, motbydelig og fantastisk hel, innimellom.

    Vakkert dikt. Liker det.

    Takk for at du viser bredden din. Den er vakker i sin helhet. Inkludert de sidene som "klør", eller irriterer. Du oppmuntrer motet mitt ved å være deg!

    SvarSlett