mandag 16. januar 2012

SE, HOMOEN SYNGER!!!!!


SE, HOMOEN SYNGER!!!!

Som homo skal du høre mye før paljettene og strutseboaen faller av.

Før, for noen år siden var det utenkelig å være åpen homo og samtidig drømme om et liv på de skrå bredder. Jeg husker at når jeg skulle avlegge prøve ved Teaterhøgskolen på 1970-tallet sa en svært profilert skuespillerinne (hun vet hvem hun er): 
"Av med de høye hælene, ikke vrikke på stussen, og vekk med knekken i håndleddet." 
Så man mannet seg opp og gikk inn i skapet for å gjøre seg maskulint rede til tjeneste hos Thalia med vekslende hell.  Det var før det og ikke nå. 
Nå? Hvordan er det nå?

For en tre år siden skulle jeg gjøre en vanskelig scene med en dame, jeg skulle voldta henne, og slike scener er ikke alltid hyggelige første gang man skal legge dem. Man tar det pent og teknisk først, og øker på etterhvert. Men i lunsjen kom regisøren bort til meg og sa: 
Er den scenen vanskelig for deg?
Vanskelig? spurte jeg. Ja, sa han, du er jo...Er jo? spurte jeg. Ja altså, sa han, du er jo...
Og det var da jeg forsto hva han mente 
(noen godt voksne heterofile menn har vanskelig med å uttale ordet homo) 
- ja, sa jeg det er vanskelig å voldta en kvinne, det er det vel for alle friske mennesker, er det ikke? 
Jo eh, sa han, det er vel det.
Se homoen voldtar en dame, hurra! Så mye for å komme ut av skapet liksom:-)
Vel, scenen ble grym den, til slutt, når homoen hadde fått prøvd ferdig sammen med den bra damen.

Det er tull å si at homoer ikke diskrimineres i bransjen, som damer også ofte blir.
Er du åpen homo havner du i homoboksen og spiller venninna til den kvinnelige hovedrollen, eller han rare nervøse som er så flink til å lage mat eller er designer, og er du feit dame, er du enten humordronning, hushjelp eller selvmordskandidat whatever... (med hederlige unntak selvfølgelig?)

Jeg tror ikke denne "diskrimineringen" er bevisst, det er mer båstankegang. 
For og om du er i ukebladene som homo sammen med mannen din og de to ungene du har fått via surrogatmor er det ikke til å komme forbi at enkelte publikummere med liten innlevelsesevne vil tenke "Se, homoen spiller hetero!" 
På samme måte spiller innvandrere ofte skurker, dophuer eller pirat-taxisjåfører fordi det er det folk tror de er ute i samfunnet, ikke sant? (og det tror vel strengt tatt teater og filmbransjen også?)
 Har du noengang sett en svart Hamlet her i Norge? Njet.

Men scenelivet som homo er fint det. 
Man lager sine egne show, får en liten tv-rolle her og en filmrolle der, men aldri de store heltene. 
Men hvem vil egentlig spille helt? 
Det er jo et ork å holde seg hvit, høy, mørk og slank et helt liv.
Syngende homo kan man jo være til man dævver!

Hadde forresten vært kult å spille Hedda Gabler.
Sarah Bernard spilte jo Hamlet.
Men hu var jo fra utlandet, og der går det meste an.




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar