torsdag 5. januar 2012

SMOKE GETS IN YOUR EYES


SMOKE GETS IN YOUR EYES

For tre måneder siden røkte jeg min siste sigarett.
Jeg hadde tenkt på det lenge, hadde hatt et par halvhjertede røykfrie perioder, men var ikke skikkelig motivert som du må være når du skal slå hånden av en kjær gammel venn. For det er jo så koselig å røyke, så hyggelig å stå der ute i blåsten sammen med de andre taperne, livets stebarn som ikke står inne på scenen og varmer opp stemmen før prøven, men som står og "røyker seg opp" som ihuga røykere ynder å spøke. 
Og så er det alltid de hyggeligste folka som røyker, ikke sånne snerpedamer i økologiske kjoler som er allergisk mot minst ti ting og forkynner det høyt og tydelig når man setter seg til bords, eller irriterende alvorlige unge menn med håp i blikket som skal til Afrika og redde verden, eller driver med fjellklatring, rafting eller andre grusomme aktiviteter. 
Nei røykerne er de hyggelige gamle bakgårdskattene, som hoster fram dagens evangelium med hese stemmer, som ikke legger seg før hanen galer og harker igang dagen med en rød Prince eller to.

Nå har jeg trådt inn i de klokes rekker, de som ikke røyker, som er veldig forsiktig med fett og sukker, som ikke rører alkohol, som ikke kjøper de vederstyggelige Rema 1000-kyllingene som har lidd seg gjennom noen uker med Guantanamo-horror før de ble slaktet, som baker brødet selv, legger økologiske linser og grønne erter i vann før de legger seg, som leter på nettet etter kjøtt fra villsau, som bare kjøper klær av naturlige materialer, som har fadderbarn og fandens oldemor i Afrika eller Etiopia whatever, gjesp, det er til å bli helt kvalm av:-)

Så er livet som ikkerøyker et bedre liv?
Nei, det er det ikke. Jeg føler meg helt elendig. Jeg går i gatene og stirrer på menneskene som står på hjørnet og røyker, som småsnakker og ler, stikker hodene sammen inne i røykskya som ser koselig og helsebringende ut både for kropp og sjel. Jeg går som en hjemløs gjennom byen, prøver å få kontakt med noen av de økologiske ikkerøykerne, de kloke som skal leve lenge i landet, men de ser på meg et nanosekund med bister og sur mine, mens de haster videre mot dette lange livet som vi alle skal få som gevinst fordi vi ikke putter disse nikotinpinnene i munnen. Jeg setter meg tett inntil barnevognmafiaen på Grünerløkka, bare for å treffe mennesker på en måte, men jeg er en fiende, jeg har ikke pupper med melk  i, og kan ikke fortelle anekdoter om gulping, melketenner og fargenyanser på avføring eller trykket på tissestrålen til verdens største underverk. Jeg stirrer på de melkehvite puppene hektet fast på en suttende liten barnemunn og løper vekk fra denne himmelske freds plass der knapt ikkerøykende fedre har innpass. Nei, livet som ikkerøyker er en limbotilværelse, et kaldt sted, like trist som økologisk dyrkete rødbeter i disken på en helsekostbutikk i en fremmed gate et sted du aldri har vært før...

Om jeg blir åtti år, så skal jeg røyke to pakker rød Prince om dagen, sitte med en pils og en gammel dansk klokka åtte om morgenen midt på Karl Johan eller hvor jeg nå enn bor. Og jeg skal tenke på alle de stakkarne som døde av alkohol fordi den norske stat ikke hadde vett nok til å advare mot dødsfarene  på flaskeforet som de gjorde på sigarettpakkene. Myndighetene skulle jo ha satt opp en stor lapp utenfor statens utsalg med denne teksten:

HER INNE SELGES STOFF SOM KAN FÅ DEG TIL Å MISTE DØMMEKRAFTEN, SLÅ KONA ELLER MANNEN DIN, DENGE UNGENE DINE, SETTE DEG BAK RATTET OG KJØRE NED NOEN USKYLDIGE MENNESKER, FÅ DEG TIL Å VÅKNE OPP I PATTAYA MED DRYPPERT ELLER HIV I HONG KONG, BLI VOLDTATT I EN PARK PÅ VEI HJEM FRA BYEN, ELLER BLI ROBBET I EN BAKGATE I LARVIK!!!!!(der er det visst veldig farlig)
(og en stor varseltrekant under)

For ikke å snakke om hva som burde stått på utsiden av Rema 1000 og Rimi:

HER INNE SELGES UTRYGG, KJAPP, OG BILLIG DRITTMAT SOM TETTER IGJEN BLODÅRENE DINE, MAT UTEN NÆRING, FULL AV FETT OG SUKKER SOM LEGGER SEG PÅ SIDEBEINA! OG DETTE SLAGORDET DU SER HER: "MIDDAG FOR UNDER 100-LAPPEN!" BETYR AT DU TREKKER EN KØLAPP FOR Å DØ RASKERE AV FEILERNÆRING, SLAG ELLER BLODPROPP, WHATSOEVER!

Men nå har jeg altså sluttet å røyke.
Jeg forventer gevinst snart!
Fordi jeg fortjener det!









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar