torsdag 19. januar 2012

KVINNEN OG TIDEN



KVINNEN OG TIDEN

Her forleden sa min mann: "Jeg liker rynkene dine, jeg synes de er sexy..."
Jeg gikk ikke videre på den, men hadde jeg vært kvinne ville jeg nok gravd litt mer i den replikken. 
For der vi menn eldes med "verdighet" (eh, noen av oss) - "forfaller" kvinner, og utsettes fra et enorm press fra reklame, arbeidsgivere, eget miljø osv...

For noen tiår siden fyrte Kari Diesen av denne raketten i et revynummer:
"...menn er stolte som haner, sterke som okser, modige som løver, mens vi kvinner er amasoner, tisper, megger, sugger, kyllinger, burugler, skrekkøgler, ryper, høner, for så å rase nedover zoologien og ende opp som gammal røy!" (fritt etter eget minne) 

Kvinners utseende er fritt fram i media. 
Nederst på bunnen av all dritt sitter botoxdisippel Jan Thomas og triller terning om hvordan kvinner kler seg, hvordan de sminker seg, og går ikke av veien for ordspill som "og her har vi kveldens bombe!" om en kvinne vi alle ser har problemer med vekten, men har trosset tyngdekraften og presset seg inn i en storblomstrete kjole som selv ikke en gaselle ville ha sluppet fra med livet i behold. 
(Nå skal det i rettferdighetens navn sies at han triller terning på menn også, da kanskje med gaybrillene på?)

Selv VG eller var det  Dagbladet, går ikke av veien for å slå opp en stivpyntet Karita med overskriften:
 "Se min kjole!"- som gjorde forhenværende minister til en blond fashionfreak og tok oppmerksomheten bort fra alt det positive hun gjorde i politikken. Og selv politisk redaktør Marie Simonsen lot seg fotografere i Lara Croft-positur med laptop i hånden. (bildet ble plutselig borte)

Nå er det Janne Kristiansen som blir pepret i aviser og på nettet i pels og diamanter, se "luksusdyret" liksom! Å, som jeg savner en halvnaken Per Borten med det store hvite tøystykket fra Dovremakko som hang og slang under den bleke magen!
Nei, nå er det Gucci-Helle og Angela Merkel med "Grand Canyon-kløfta" som gjelder, mens menn slipper unna med verdens mest smakløse dress fra Dressmann eller Follestad, og allværsjakka som krone på verket i alle sammenhenger.

Selvfølgelig er det noen som hevder sin rett til å være kvinne, paraderer i lyseblå drakt, perlekjede og matchende ørepynt, men i løpet av 5 minutter kalles man allikevel for "Jernkvinnen" - og for meg er det helt uforståelig at Thatcher ikke har blitt et "feminist-ikon", men det kan selvfølgelig komme av at drakten var blå og ikke rød. Og når kvinner kler seg "ned" i en hvit bluse og sort drakt beskyldes de for å "spille menn" eller være "iskalde" eller "kjønnsløse" osv. Om jeg hamrer eller hamres, like fullt så skal der jamres, skrev Ibsen, og han var jo feminist har jeg hørt? (ihvertfall sier skuespillerinnene på Nationaltheatret det:-)


Nei, det er tøft å være kvinne og leve i tiden, selv om der var verre å være kvinne før i tiden.
En av de tingene jeg virkelig husker min mor sa er: 
"Jeg hadde så lyst til å skrive en bok!"
Men det ble ingen bok, livet og syv barnefødsler kom i veien.
Nå ligger livet stort sett åpent for kvinner i vår del av verden.
Men det forhindrer ikke at noen ikke holder seg for god til å skrive på nettet:
"Ække hu derre PST-sjefen en skikkelig bitch eller?"

Kari Diesen, kan du ta det nummeret en gang til?
Og jeg lurer på hva de agentene i Pakistan har på seg.
Noen som vet? Jan Thomas, er du der?



3 kommentarer:

  1. Fy flate du skriver velformulert og med snert, Sven. Jeg tror nesten jeg elsker deg litt sånn i all hemmelighet! (Selv om du blir litt sur når jeg motsier deg ;) ) Temaet du tar opp er vrient, og jeg tenker det også er noe med "kvinne er kvinne verst". Å være feminist er jo så gammeldags at man kommer vel kanskje bedre ut av det som rassist? Iallefall når kvinner fortsatt skal behage, friste, tilfredstille eller få menn til å like og respektere oss, i stedet for å gjøre det (like og respektere oss) sjøl. Å knytte kvinners tiltrekningskraft til ungdommelig skjønnhet, er en måte å ufarlig- og umyndiggjøre vår kvinnelige kraft på. Selv om det er nettopp denne styrken som mange både menn og kvinner beundrer og respekterer, når det kommer til stykket.

    SvarSlett
  2. Siimone de Beavoir skrev: Å la seg forføre er å gi avkall på sin selvstendighet som individ. Godt sagt. Tror det gjelder for alle, også utenfor jaktsesongen, Takk, Tror jeg elsker deg litt også:-)

    SvarSlett
  3. Simone de Beauvoir, skrev feil:-)

    SvarSlett