torsdag 5. juli 2012

FOLK FLEST?



FOLK FLEST?

Nå skal jeg være stygg. Nå skal jeg gjøre noe jeg ikke vanligvis gjør. Nå skal jeg skjære alle over en kam, nå skal jeg stigmatisere en hel gruppe. Folk flest, hold på hatten! Populistpartiet FrP har hang til å stigmatiere. Selv sine egne velgere putter de i en bås og kaller dem for "folk flest." Ok, here we go!

Hver gang jeg treffer på en erklært PrP'er tenker jeg: Fy søren som dere ligner på hverandre! Gutta boys i de steinvasketede jeansene og de litt for shiny slipsene. Damene, litt for solariumsbrune, litt for "solblekete" i luggen, litt for store øredobber, hvite bukser og sko med slufser og krimskrams. Eller litt sånne gubber i rutete skjorter, eller damer med Cowboy-Lailafrisyre og skulderputer i blusen, rysjer og pomponger whatever. Og når jeg snakker med dem er ingen av dem rasister, de setter bare "noen grenser" og "stiller noen høyst relevante spørsmål" rundt innvandring. Ja da, dere er så like atte. Jeg ser dere ved Svinesund der dere sleper på brett med cola og grillbein i søkk og kav. Hva jeg gjør der? sier du, jeg som er blitt stemplet som kulturmarxist av FrP-folka? For jeg som stemmer AP, SV eller SP skal ikke være ved kjøttdisken i Sverige eller ved solkysten i Spania! Nei, jeg skal sitte på fiffe-bar å spise ruccola og annet jåleri, gå på teater å se Jon Fosse og annet vrøvl som ikke en kjeft skjønner en dritt av! Jeg skal sitte med mitt eget private sugerør i statskassa for å realisere mine egne stupide kunstprosjekter jeg har fått penger av partifeller for å gjennomføre, mens folk flest sliter rævva av seg på jobben, og den "feilslåtte rød/grønne politkken flår den stakkers folkegruppen folk flest!" Jeg skal leve mitt liv på solsiden på bekostning av bestemor som ligger og dør på gangen på et gamlehjem som nesten faller i hodet på henne fordi vi er å frekke å kreve at 1% av statsbudsjettet skal gå til unyttig kultur som folk flest ikke bryr seg døyten om?

For det er jo det alle FrP'er mener og tror? At alle vi som ikke stemmer på partiet for "folk flest" er kommunister som bare tenker på oss selv, som ikke eier et snev av fedrelandsfølelse, som vil åpne landegrensene, ha fri flyt av alt det late kriminelle pakket som kommer til Norge for å voldta de unge døtrene til folk flest, er det ikke? Som mener at alle vi kulturfiffere mener at selv den dårligste kunstner skal sponses av lommeboka til folk flest? Jeg kunne holde på i evigheter med denne tiraden. Ja, jeg kunne fraskevet enhver PrP'er alt vett og all forstand. Påstått at det er de som er de virkelige egoistene som bare tenker på seg og sitt, som hyler opp om mafiaaktige bompengerordninger, hysterisk dyr mat, dyr sprit, og dyre filtersigaretter, at landet overtas av islam, at muslimene river den millioner av år gamle norske herrefolkkulturen i filler? Men jeg skal ikke det, for jeg hater å skjære alle over en kam, jeg kan ikke stigmatisere en hel gruppe bare fordi de sender de største dustene sine ut i krigen for å svare for seg.

Jeg kjenner opp til flere hyggelige FrP'ere, sogar politikere som engster seg for det ene og det andre. Som er gode mennesker, gode venner og som ikke skjærer alle over en kam. Jeg kjenner også mange AP'ere som skjærer alle over en kam, som stigmatiserer, som hater alt som ikke ligner på det de tror på selv, som tror at virkligheten er svart eller hvit. Mitt poeng er at jeg hater alt som smaker av sekterisme. Vi kan ikke drive med dette stort lenger. AP kan ikke det, og det bør ikke FrP heller. For FrP har stått avkledd alt for mange ganger de siste årene, og velgerne kjøper ikke løgner servert som sannheter lenger. All info ligger bare et tastetrykk unna, og løgner og talljuks og skjønnsminket politikk whatever blir avslørt før man vet ordet det.

Men at damene i FrP er veldig solbrune, har store blingbling øredobber kommer vi ikke bort fra, ei heller at FrP-gubbene har litt for shiny dresser og er litt småharry. I SV er vi endelig kvitt den lange tradisjonen at ungene blir født med sykkelhjelm på hodet og batikksparkebukser i design: "farverikt flertall" og lapper i rumpa. Det er da alltids noe.

Så hva er forskjellen på "folk flest" og "alle skal med"? Begge er jo fengende slagord. Men de er neppe dekkende. Det er frekt av FrP å betegne hele Norges befolkning som "folk flest", og det er like frekt av Ap å si at "alle skal med" når ikke alle får bli med.  Men vi lever i en tid av fiffige men feilsåtte slagord. En pizza kalles "folkets favoritt" og sjokoladeposene til Freia hyler "vern om dine favorittbiter!" selv om halve Norge skyr karbohydrater for tiden.

I dag skriver en FrP-politiker i Dagbladet at Oslo Kommune ser seg tvunget til å selge Oslo Nye Teater fordi Oslo taper 6 milliarder kroner på å være storby. Og så hekter han på et utsagn om innvandringsproblemer og rusmisbrukere, ogat utgiftene rundt de to gruppene er så store.  Det utsagnet er et typisk eksempel på at FrP ikke er partiet for folk flest, men at det er partiet for stigmatisering og enkel tankegang, eh og litt for store øredobber:) Men OL betalt av staten vil FrP ha i den svindyre tungtdrevne hovedstaden, men altså ikke teater og slik unyttig fjolleri. Og helt til slutt at "det finnes grenser for politikk" og at teater ikke sorterer under politikk. Men blande seg inn i hvem som representer oss i Eurovision Song Contest skal de. Men for all del, den glossy homoparaden handler vel ikke om popmusikk lenger? Kanskje mer om å vise "snikislamiseringens sanne ansikt" for resten av Europa? I hvertfall i hodet til FrP vil jeg tro...





Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar