torsdag 9. august 2012

DUMME MENN OG TROLL TIL FØLGERE


DUMME MENN OG TROLL TIL FØLGERE

Når man (jeg) er et digitalt menneske, ei online-hore som ligger og vaker på Facebook og Twitter, har egen blogg der man (jeg) pøser ut sine meninger er man fritt vilt og blir ganske synlig. Å være online er selvvalgt, og man må tåle motstand fra folk som ikke deler samme synspunkt som en selv, jeg vet, men så er det alle disse "trollene" som er ute til alle døgnets tider. Som har en pervers glede av å kverulere mot absolutt alt. Om du tar deg tid eller tør gå inn på kommentarfeltene vil du de se at det stort sett er de samme anonyme "trollene" som henger der. Folk som ikke leser det som står i artiklene, men som har sin egen agenda som er å sette i gang en krangel.

Jeg kan nevne et eksempel. 
For noen måneder siden sto det en sak i en tabloid avis om noen guttunger som hadde stukket ut øynene på tre små kattunger på Nesodden (var det visst?) og det tok én kommentar før det handlet om muslimene og deres "innvadering" av kongeriket. Selvfølgelig var det noen under eget navn som skrev: "Hva i himmelens navn har det at noen kattunger er blitt mishandlet med muslimer å gjøre?" Men troll hører ikke på det øret, og troll sprekker aldri på nettet, selv om de ofte skummer over av raseri. "Å jasså?" skrev et av nettskogens anonyme " du er en av disse landssvikerne som er for at dette pakket skal komme hit å grafse til seg?" Vel, saken handlet altså om tre kattunger, og muslimene fikk skylda. Jepp, og i begynnelsen av OL måtte VG stenge sine leserfelt på grunn av at trollene gikk av skaftet og skrev ting som ikke er sporten verdig. 

Alle tekster er åpne for tolkning. Du kan lese hva du vil inn i dem. Bør jeg nevne Bibelen? Ofte leser folk ting inn i tekster som ikke står der, og enda oftere overser folk det som er viktig og som fjerner grunnen til at de kritiserer teksten. Jeg tenker at folk som ikke kan lese burde heller ikke skrive. Når bloggen min lå som VG's anbefaling to ganger i sommer fikk jeg en mye større leserskare. Bloggen leses av flere tusen mennesker i løpet av 24 timer, og der ute er trollene fler enn på Facebook, Twitter og Google der jeg stort sett publiserer bloggen. Og klimaet i kommentarfeltene er mye hardere og mye mer usakelig. I en av disse bloggtekstene skrev jeg om kultur i Oslo og da fikk jeg denne: "Håper at når du og dine kompiser er gamle og dere har kjørt dette landet på rævva med snyltingen og alle stipendene deres at dere sitter igjen ensomme og alene og har det riktig jævlig! (fritt etter minnet, men den kan leses i bloggen" Skal vi ikke bare kvitte oss med hele dritten?") Jeg argumenterte med trollene gjennom en ca førti kommentarer, men troll kan ikke temmes, det vet vi.

I dag har de fleste sin egen datamaskin og har dermed fått sin egen private talerstol. 
Og de fleste av oss bruker den flittig. Mange bruker den som hard krigføring mot været, sykdom osv. Og det er selvfølgelig helt ok. Alle må få skrive og legge ut hva fanden de vil på nettet. Selv bruker jeg nettet til å legge ut info om hva jeg jobber med, skryte av meg selv (som den påfuglen jeg er) legge ut snasne feriebilder (til ergrelse for noen) og som sagt til å blogge med vekslende hell. Og nei, man kan ikke treffe blink hver gang, men jeg kan kan ikke bare skrive ting alle er enige. Som jeg skrev til en venn her om dagen: "Jeg kan ikke bare skrive blogger som du liker!" Men jeg liker altså å være online, liker nettet, på godt og vondt. Jeg får mange hyggelige tilbakemeldinger, og en del ikke fullt så hyggelige. Når jeg tråkker "folk flest" på tærne blir venstresida lykkelige og ler med meg, og når jeg herjer litt med AP, SV og de som alle tror er "mine egne" blir noen litt forvirra, og skriver "Å man har skiftet parti?" 

Å ha en blogg er en egen liten boble, en egen selvopptatt boble der tankestrømmen flyter fritt. Og når hatet plutselig flommer på grunn av noe jeg skriver, så tenker jeg at nå traff jeg noe hos noen, og at det var det som var meningen. For jeg mener, om det ikke var et snev av sannhet, hvorfor så sint?

Solen skinner over fjorden her jeg sitter, det ligger snø fra i fjor på fjelltoppene, og livet er fint og stille. Og når jeg tenker etter, så liker jeg troll og tusser. Tenk om man hadde bodd i Kina der myndighetene har stengt Google og deler av nettet for å kontrollere folk flest? Kanskje fordi folk flest bor i Kina og ikke i Norge? "Hvorfor skriver du statuser på engelsk, vi bor i NORGE!?" skrev et troll her om dagen. "Fordi alle mine venner ikke forstår verdensspråket norsk!" svarte jeg. "FUCK OFF!" svarte trollet som hadde lært seg ett par utenlandske ord:) Love. 


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar