onsdag 26. oktober 2011

FIRST WE TAKE MANHATTAN

FIRST WE TAKE MANHATTAN

Jeg elsker NYC om høsten, når det blåser friskt langs avenyene, når løvet faller, og sola ligger lavt over Hudson, når jeg går med øreklokker med høy musikk i West Village, trasker i time eller time.
Om få dager er jeg på vei dit igjen, for tredje gang på et år, NYC har blitt en feber i blodet.

Også denne gangen skal jeg skrive. Sist skrev jeg ferdig musikalen SVARTA BJØRN som går til oppførelse neste år, nå skal jeg skrive andre versjon av spillefilmen NEMESIS, samt gjøre locationbefaring for den delen av historien som skjer der.

Jeg bor som vanlig på The Larchmont Hotel på West 11th Street, et bra tips for billig overnatting på svinedyre Manhattan om du tåler et litt slitt hotel med fire meters takhøyde, tunge vinduer du kan løfte opp, og bad på gangen. Til gjengjeld kan du sette deg inne i de store klesskapene om du blir lei selve rommet, for skapene er like store som en ettroms på Grünerøkka. The Larchmont er et "ekte" usnobbete NY-hotel, med en del fastboende krigsveteraner, Union Jack vaier på utsiden, og vaktene nede i resepsjonen passer på oss natt som dag, trygt og fint, men litt slitt dog, men vifte i taket, tv og utsikt til en bakhage eller West 11th Street. Og best av alt, det ligger rett på hjørnet av 5th Avenue og Broadway, ikke så langt fra Union Square på den ene siden, og Chelsea og Meatpacking District på den andre.

På hjørne av Avenue des Americas ligger mitt faste frokostkafé (frokosten på Larchmont er ikke mye å skryte av, toast, marmelade, kaffe + pluss noen veldig hyggelige afroamerikanske madammer med høye utestemmer og enda høyere frisyrer bak disken) The French Roast, hvor du kan støte på Yoko Ono eller Martin Scorsese over de stekte eggene dine. Scorsese sitter der nesten hver dag bak tykke briller, med kaffe og skriveblokk. Jeg sitter bøyd over laptopen og smugtitter på ham over skjermen, lille jeg og Martin Scorsese liksom, ha ha - men slik er NYC.

Rett nede i gata (ved Carmine Street) ligger IFC (Independent Film Center) som kjører filmer og dokumentarer hele dagen og halve natten. Her kan du se gode filmer som aldri kommer på kino i USA eller i Europa. De har kafé der, og det koster 5USdollars for en film. Så er det bare å gå ut på Bleecker Street for en lunsj eller middag etterpå. Dette er NYC absolutt hyggeligste strøk, men alt hva et hjerte kan begjære. Og om du er litt sånn Sex and the City, kan du stikke opp til Magnolia Bakery for en cupcake, eller gå videre til Gansworth Street for italiensk mat på LA MARCELLERIA, som serverer mat "to die" for.
Og i gatene rundt ligger Chelsea Market, The High Line og AppleStore, All Saints, Alexander McQueen +++++ you name it.

Vel, jeg skriver fra veldig tidlig om morgenen, går en lang tur, så hjem for å hvile, og hver kveld går jeg de nesten 35 kvartalene opp til Time Square for å se teater. Det er en trimtur/retur på tre timer som er godt for kropp og sjel.
Og her er navnet på Manhattans hyggeligste kafé (funnet av min venn Silje Holtet) - den heter DI FIORE MARQUET CAFE og ligger på 15 East 12 Street
www.difioremarquetcafe.com

Vel, ha en fin dag alle.
Først skal denne gamle hagga opp til Nord-Norge for å synge noen låter.
Og så er det NYC - life, blessed be...



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar