torsdag 20. oktober 2011

THE N-WORD

THE N-WORD

Noen blogglesere blir provoserte når jeg bruker n-ordet.
Et ord som er luket ut av språket fordi det er diskriminerende, kan virke sårende, på samme måte som soper, traktorlesbe, tarmfreser, til dels også kjerring, fitte og pikk.

Ingen ord i seg selv er farlige eller stigmatiserende, det er konteksten.
Vi er et svært politisk korrekt lite land. Vi tror at alt vi ikke liker forsvinner bare fordi vi lager en lov som forbyr det. Vi kan forby diskriminering, fordommer, ord, røyking, å slå konene eller mennene våre, men holdninger forsvinner ikke av den grunn.
It's all inside your head, skriver Paul Simon.

I "utlandet" står kjente komikere på scenen og sier de verste ting om seg selv og sine egen rase. En muslimsk komiker i England sa: "You're not afraid? I could have a bomb in my bag?"
Og publikum ler, ikke av ham, men av sine egen fordommer.
Når det gjelder n-ordet, vel, ingen skal trakasseres for sin hudfarge, tillegges egenskaper i kraft av hvor på kloden de kommer fra, selv om "folk flest" gjør dette hele tiden.
I går leste jeg på nettet rett etter at Gaddafi ble drept:
"Who cares? Det er slik muslimer er!" Er det det?

Jeg jeg kan godt si til min gode venn i New York City:
"Oh shut the fuck up nigger!" uten at det utløser den helt store katastrofen. Noen kan til å med si til meg: "Jasså, er det her du står din lille homo?" uten at jeg verken blir såret eller går fra konseptene. Det er måten den blir sagt på det handler om, i hvilken kontekst.
Jeg har blitt kalt alt fra "tarmfreser" til "50-lapp" - jeg er både same og homo, og jeg har humor på det. Jeg er ikke hårsår når kjærlighet er involvert.

Når man f. eks leser en amerikansk roman kan setninger som dette forekomme:
"...å, nok en nevrotisk og paranoid jødegreie!" - selv om boken er skrevet av en jøde.
En slik setning ville være utenkelig i lille politisk korrekte Norge, og Mona Levin ville ha sprutet ild som en drage på fjernsyn lenge før boken var i salg.

Vi har alle vårt kors å bære, noens kors er tyngre om mer sorgtungt enn andres.
Både svarte, jøder, homoseksuelle har sorg, blod og pinsler i sin historie, men det er noe som heter "get over it!" - bli ferdig med det, løft hodet du raske, whatever the f you are.

Men selvfølgelig, offerrollen er en god rolle å spille, og du får mye sympati om du spiller den.
Selv kunne jeg ha sagt at mitt samiske utseende, min seksuelle legning har hindret meg i å skape meg en karriere, men det ville være løgn.
For jeg har stanget hodet i alle vegger, i mange mange år.
Og jeg har fått som fortjent på alle måter.

Verden blir ikke et bedre sted bare fordi vi redigerer ordlista.
Verden blir et bedre sted om vi bruker hodet, og husker at alle mennesker er like mye verdt.
Jeg er humanist langt inn i ryggmargen, og selv en gal diktators død frembringer ikke glede i hjertet mitt. For et sted begynner ondskapen, og det er der vettet og empatien slutter å fungere.
Når vi begynner å tenke små gjerrige tanker, oss mot røkla, skjønner du hva jeg mener?




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar