fredag 7. oktober 2011

SMOKE GETS IN YOUR EYES

SMOKE GETS IN YOUR EYES

Nå stumper jeg røyken for tredje gang i livet.
Første gang holdt jeg i tre år, og sprakk på turne. Andre gang sprakk jeg etter syv uker.
Nå sitter jeg her og skriver dette, og har ikke røkt på tre dager.
Det ligger en uåpnet pakke Prince på kjøkkenbordet. Jeg kan bare strekke hånden ut etter den, men jeg gjør det ikke, og den skal få ligge der, lenge. Hei, jeg heter Sven, jeg er nikotinmisbruker, men jeg røyker ikke, ha ha!
For jeg er sta djevel når jeg først setter meg noe i hodet.
Nå tenker jeg at sigaretter er som gammelost, blodpudding, lever i fløtesaus, syltelabber og andre skrekkvisjoner. Jeg tenker på en høy F som jeg skal treffe når sigarettenes mørke gift forlater kroppen, på alle pengene jeg sparer.

Og jeg sitter her og regner på hvor lang tid det tar å røyke 20 sigaretter. Rundt regnet tar det fem minutter og røyke en sigarett, og ganger med 20 blir det 100 minutter, og hva skal jeg bruke alle disse minuttene på? Hva skal jeg fylle tiden med når alle andre løper ut for å røyke?
Og skal jeg bli en sånn helsefreak som springer som en idiot i skogen med fanden i hælene, eller en sånn pekefingerkjerring som fier "fy fy" til alle som røyker?
Nei, nei, aldri det, for det er så sinnsylt deilig å røyke!
Alt som er deilig er farlig, karbohydrater, fett, sukker, sjokolade, iskrem, loff.
JEG VIL HA LOFF MED SMØR OG FLØTEOST!

Jeg må nesten le. Når jeg skriver om vanskelige politiske ting på denne bloggen, er det dørgende stille, men om jeg skriver om sykdom eller røykekutt whatever, tikker det inn hundrevis av meldinger og kommentarfeltet mitt på Facebook flommer over av sympati.
For vi nordmenn er sykt opptatt av helse og sykdom.
Jeg kjenner mange som elsker å prate om sykdom, som slikker seg om munnen av historier om folk som har fått en skummel diagnose, som detter om av svineinfluensa samme dag som viruset når forsidene på tablioidavisene.
Vi er et av de folkene i verden som lever lengst, vi er de friskeste, men topper også listene over flest på uføretrygd og sykefravær.

Selvfølgelig skal jeg ikke underslå det faktum at jeg er redd for helsen min, og at det er derfor jeg slutter å røyke, igjen. For jeg elsker å leve, jeg er flink til å leve.
Og med kalkulator i hånd ser jeg at jeg kommer til å spare en stor sum i året på å kutte sigarettene, en sum jeg skal bruke til en flight around the world ticket! Ja, for hva er vitsen med å være sunn og frisk om man ikke skal bruke pengene på noe hyggelig?
Når jeg ser joggerne oppe i Ekebergåsen, så tenker jeg, om dette er lykken, hvorfor er de så jævla sure der de løper så søla skvetter med sammenbitte kjever, stive i blikket, og roper:
Flytt deg! mens du redder deg selv inn i buskene som en redd mus?

Jeg leste et sted at "en nordmann har bare god samvittighet når han sitter på en vond stol!"
Ha ha, jeg tror det stemmer, for vi er mestere i selvavstraffelse.
I Paris er det å spise en kake midt i uken bare det å spise en kake midt i uken, i Norge heter det å "gå på en sprekk" - selv om det er helt ok å havne på flatfylla i helgene og reparere skadene med egg og bacon eller en burger og en smugpils dagen derpå.
Jeg elsker Paris. For om du bestiller en cognac til frokost er det ikke en kjeft som hever et øyelokk, men om du bestiller to spør kelneren hvordan du har det.

Men nå har jeg altså kutta de helvetes sigarettene, og er på vei til Paris igjen om litt.
Og når det gjelder den cognacen til frokost, ta det helt med ro, jeg sluttet å drikke for noen år siden. My oh, jeg er nesten for en helgen å regne.
Uff, i dag var denne bloggen helt uten filter.
Faen, nå tenker jeg på sigaretter igjen!!!!!
Men Princepakken ligger taus på bordet med gravskriften godt synlig:
RØYKING DREPER!
Ja da, men livet er jo også en seksuellt overført tilstand med 100% dødelighet.
God helg kjære blogglesere.
Nå venter vi bare på Fredsprisen.
Går helt sikkert til en ikke-røyker!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar