fredag 12. august 2011

LOWCARBO, SOLARIUM OG HJERNESVINN.

Nå har avisen VG stengt kommentarfeltet for anomyme innlegg.

Fra nå av må alle logge seg på via Facebook med navn og nummer før vi kan trøkke ut av oss hva vi mener om alt fra ruccola til storpolitikk.
Jeg liker det, og jeg liker det ikke.
I går kom jeg over en blogger i rosafeltet, en 17 år gammel jente som bruker nettet som skittentøykurv for alle sine tanker, og med hjerne som en marshmellow (staver jeg det rett?) WTF, pumper hun ut stuff om alt fra sine arisk bleke øyenbryn til grov mobbing av rumenske tiggere etc. Hele hennes liv spinner rundt denne bloggen som hun kaller LIFE OF BARBIE, og jeg undrer; Har denne jenta makt, eller har hun det ikke?
For hun hevder at hun blir lest av 70 000 i uken, og jeg tror at de som leser dette mølet er i samme aldersgruppe, er like opptatt av sminke, løsnegler og me, myself, I, som hun selv.
*
Jeg har blogget i noen år selv, men jeg har aldri vært i nærheten av så mange lesere i uken.
Og når jeg blogger prøver jeg å holde meg på matta, ok, jeg spisser tingene, noen har blitt sure, men nå er jo jeg en kulturmarxist som erter på meg enkelte av leserne som ynder å kalle seg "folk flest" - så ikke så rart om "venner" forsvinner fra FB-siden min av og til.
*
Men tilbake til rosadamen. Hvor farlig er det hun skriver?
Er hun bare en uskyldig og kanskje ensom jente på 17 år som bruker bloggen sin som verktøy til å skape seg en slags tilhørighet?
Eller er hun representativ for det som rører seg oppe i de rosa bloggskyene?
Jeg tror hun er ganske så representativ.
For selv i solarium, betakaroten, løsnegle og sminkeverdenen sitter de hatske ordene løst.
I "Life of Barbie" skriver Heidi Alexandra Olsen dette: "Jeg er arisk, og jeg vil ikke utrydde meg selv, om jeg ikke får ytre meg, da kan man vel like gjerne forby blondt hår?"
Hun sier videre "bare fordi jeg mener noe av det samme som Anders...."
så spør NRK henne: "Er du på fornavn men ABB"
Svar "Nei, eh, hi hi hi, det er bare så slitsomt å si hele navnet"
Hun skriver videre i bloggen sin at de er såååååå mange som er enige med henne i det hun mener, at hun får suuuuperstøtte av alle fansene sine osv. "For de ER sååå mange som er mot innvandring liksom..."
Så jeg konkluderer med at oppe i de rosa skyene sitter det mange blonde meningsbærere med stor makt. Så kanskje blogg.no burde sjekke ut noen av bloggerne sine, følge litt med på hva de skriver. Og ikke minst mor og far, om de da ikke har samme teflonhjerne.
For inne på på det rosa rommet sitter det rosa lille gullet og sender den mørkebrune dritten sin ut i de rosa skyene, og verden blir mer og mer selvopptatt og rosa for hver dag som går.
Tuppen og Lillemor sitter ikke på kjellerlemmen lenger, de sitter på internett, og mens neglelakk og selvbruningskremen tørker sprer de drittet sin ut i cyberspace.
*
For de som er interessert ligger det en podcast av henne ute på nrk.no
Fell free.
Ha en fin dag, både i rosa og koksgrå skyer!

1 kommentar:

  1. Selvsagt er hun farlig! Foreløpig kan hun sammenlignes med en liten dopa tigerunge med filte klør på sydenfotos med fulle sydenturister. Om ti år er hun et fullt utviklet (ehhhh....kansje ikke FULLT da) rovdyr! Det kan man kanskje ikke slutte av ABB debatten, der kan en ung blondine lese voksendebatten og forenkle voldsomt, men innlegget om de rumenske tiggerene er virkelig skremmende!!!

    SvarSlett