mandag 29. august 2011

STILLHETEN ETTERPÅ

Det er stille før stormen. Så kommer stormen med all sin gru.
Og så kommer stillheten etterpå, det vonde ingenmannslandet av våkenetter og ubesvarte spørsmål, som attpåtil en idiot av en ordførerkandidat i Oslo ville legge lokk på.

Sinnadamen Irene som feide innover Manhattan i går frembrakte ikke særlig mer sympati i Norgeslandet enn noen flaue ordspill på Twitter, for slike vindfulle og sinte damer har det vært så mange av i det siste, so what's new liksom?

Jeg sitter fremdeles og tenker på roser, på dette merkelige som skjedde, da Rådhusplassen var fylt av løftede hender med roser i, og folket gikk rundt i gatene og gråt, da Facebook og Twitter flommet over at dette og hint, og rommet for diskusjon var ett par millimeter bredt.
Nå er de sosiale mediene tilbake i stabilt sutre og promotionmodus, ja da, jeg har vært ute å rasket på cyber-isen selv, om jobb, om spillefilmer, silly selvopptatte me, silly you.

Og jeg sitter her og skriver, radioen surrer, Siv Jensen prater med litt mykere stemme, en positiv ters opp, men hun har like store problemer med å forholde seg til fakta, politikken står fjellstøtt, og fakta er (for henne) "bare til for at journalistene skal få noe å slå i bordet med!"
For slik Frp ser det, er fakta bare et ledd i den store hatkampanjen mot partiet for folk flest, og å beskylde DEM for å ha nørt opp under fremmedfrykt er "horribelt" og "sier mer om de som ytrer slikt" - kverna går, kverna går.

Og i stillheten etterpå sitter de som er hardest rammet, som ikke finner ro, som savner sine kjære, som har fått roser og sympati, men som nå må sitte å se valgkampen bre seg ut i all sin vulgære gru, tåle at nettet flommer av hat og synsinger, at folk antaster politikere på gaten som sier at "AP kan takke seg selv" og at "SV-ungdommene også skulle vært skutt!"
- og jeg tenker, hva faen har skjedd med folk i dette landet?

Ja, jeg skriver om dette igjen, fordi jeg forstår det ikke!
Og enkelte "venner" på Facebook skriver til meg "Unnskyld, har du fått Frp på hjernen!?" eller "Nå må du slappe av, det er idioter overalt, de har alltid vært her, og vil alltid være her!"
Men jeg kan ikke slappe av.
Jeg er et menneske som prøver å finne noen sammenhenger utover bompengedebatt og ønske om lavere bensinpriser. Hva faen spiller det for rolle om veien har fire kjørefelt om ikke folk kan sove trygt i sengene sine, om ikke muslimer kan gå i nærbutikken uten å bli tatt til inntekt for noe som en av samme nasjonalitet eller religion har gjort eller ikke gjort?
Man tagger da ikke ned Olav Trygvassonsgate i Trondheim bare fordi en eller annen gal vikingekonge tvang kristendommen på Norge med sverd og blod? Eller spytter på en bonde som tilfeldigvis laster noen sekker kunstgjødsel på traktoren for at gulrøttene også skal få sitt?

Men Siv Jensen kverner på! Det er muslimene som gjør ditt og datt, det er IKKE sant at integreringen går bedre enn forventet, NEI, det er ikke sant at det er etnisk norske menn som er på toppen når det gjelder å hente seg ektefeller i utlandet, selv om tallenens tale er krystallklar. Og hun fnyser av verdensborgeren Eva Joly og hennes dumme uttalelser.
Osv osv...Det er til å bli sprø av.
Og nøttehodene sitter på nettet og leser, og tror det de leser, og i valgkampen koker det ned til at bestemor kanskje skal få et enkeltrom i 2017 eller whatever.

Men jeg tenker på roser fremdeles, jeg tenker på dere som er hardest rammet.
Dere som må leve dere gjennom denne øredøvende stillheten etterpå.
Hadde jeg vært statsminister ville jeg sagt som presidenten i USA sa når sinnadamen Irene feide innover landet, jeg ville sagt:
GOD BLESS YOU.
Men ingen sier GOD BLESS YOU i Norge lenger,
for selv kristendommen har vi problemer med å vedkjenne oss her i Lykkeland.
Men kristne er vi, og andre religioner skal mange av oss ha seg frabedt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar