mandag 5. mars 2012

GRISEN STÅR OG HYLER.



GRISEN STÅR OG HYLER!

Jeg har skrevet om det før, og folk har fnyst av meg. 
Jeg har advart mot matkjedenes dårlige mat, og folk har skreket: 
"Du vet ikke hvordan det er å ha tre små unger som skal ha mat hver dag, og som ikke vil spise noenting!" Og andre igjen har sagt: "Å, det er lett for dere homofile som kan sette av hele dagen til å dille med middagen, dere skal ikke kjøre ungene til fotballtrening, pianotimer, ballett etc."
 Oh yeah og whatever! :)

Jeg er opptatt av mat. Jeg elsker å lage mat, jeg elsker å spise mat. 
God mat. Hjemmelaget mat. Mat fra bunnen av. 
Gryter som får deg til å gråte, fisk med saus laget av drømmer. 
Fruktsalater i alle regnbuens farger, hjemmelaget is. Vart du skremt no? 
Ok, jeg skal ta "en Nabintu" og kjefte litt på dere. Here we go!

Jeg hører mine venner og venninner si: (noen av dem) Er det liksom mitt ansvar å lage mat fra bunnen hver eneste dag? Skal jeg koke får i kål, lage kjøttkaker, steke fiskepudding i ovnen? Koke hjemmelaget surkål, kverne kjøttdeig, lage pølser, legge erter i vann? Og jeg sier: Nei. Men har du unger er det ditt ansvar at de får sunn og næringsrik kost. Du og mannen din, eller kona di. Ja men ungene mine vil ikke ha annet en stekt kjøttdeig med ketsjup og spaghetti til!

Ok, jeg lurer på én ting:
Hvordan kan det ha seg at unger stort sett i hele verden spiser det samme som voksne, men at det er komplett umulig å få dem til å gjøre det i Skandinavia? Kan det være noe galt med foreldrene?
Hør etter, og les videre før du hisser deg opp? Ok? 
Ungene kommer da ikke ut av mødrene på fødeavdelingen, og begynner å rope på Pizza Grandiosa, spaghetti og hamburgere det første døgnet, eller? Jeg tror at om du dytter mat som er manipulert og tilpasset rett i munnen på ungene fra de er ganske små, er dette det eneste de tror de liker. Mat som f.eks er tilsatt druesukker får ungene til å føle velvære i løpet av noen få sekunder. Og de vil deretter lete etter den samme følelsen i alt de spiser. En hamburger fra McDonalds er tilsatt druesukker, og den frembringer denne gode varme følelsen hos den som spiser den på null komma niks, mens en dampet grønnsak, et stykke stekt fisk, en skive vellagret ost trenger litt lenger tid for å bli fanget opp av blodsystemet.

Hele tiden pøser matkjedene ut kampanjer. 
De påstår at det tar så grusom lang tid å lage god mat, sier at de skal ta ansvar for oss, gi oss "trygg, kjapp og billig" mat. Og folket biter på. Kjøper drittmaten uten å blunke. Død mat uten næring. Og dytter den rett inn i munnen på ungene som stadig blir feitere.

Jeg er ofte på Svinesund fordi de har mye bra mat å kjøpe der faktisk.
Og jeg ser barnefamilier med handlevogner med tårn av Coca Colabrett, pizzakartonger, burgerpakker, pommesfrittesposer på størrelse med vedsekker. Mor og far vagger foran og ungene vagger etter. Gåseflokken topper det hele ved godishyllene og kjøper en ryggsekk snop til hver av ungene.
Det er til å bli alldeles skrekkslagen av.

Og nå sier du sikkert, mine unger har det ikke slik. Ok, det er bra.
Men hør, hvorfor advares vi mot sigaretter, alkohol, dop whatever, mens for maten er det fri flyt? Jeg mener, når en kilo svinekoteletter koster 29.90, hvem tjener på dette? Bonden? Grisen? Jeg? Jeg tror ingen av oss. Rimi, Rema, ICA og de andre bandittene sandblåser markedet, soper med seg de små nisjeproduktene og kjøper opp så store partier at de små ikke har nubbsjangs. Og når du kan få en fem kilos kalkun til 100 kroner, burde det ikke ringe en bjelle?

Hør hva jeg gjorde i går. (Men jeg er homo, og har et hav av tid:)
Jeg brunet en svinestek i ei stor gryte, og mens den ble fin og gylden skrelte jeg poteter og grønnsaker, og etterpå slang jeg alt sammen i gryta sammen med krydder, urter og en vinskvett.  Hele denne transaksjonen tok 15 minutter. Så satte jeg gryta i ovnen på 175 grader, og da mine kjære og jeg kom tilbake fra tur tre timer senere var middagen ferdig. Vips. Verre er det ikke.  Og hverdagsmaten tar det fra 20 til 30 minutter å lage. Om du gidder, og om du har en plan.

Matmafiaen hyler via reklamen:
VERN OM TIDEN DIN, IKKE KAST DEN BORT PÅ Å LAGE MAT!!!!!
Eller: VI VET AT DU OG FAMILIEN DIN HAR DET SÅ TRAVELT AT DET ER SVÆRT SJELDEN DERE FÅR TID TIL Å SPISE EN MIDDAG SAMMEN, MEN SLAPP AV, NÅ LANSERER VI 20 NYE LETTLAGEDE MIDDAGER TIL UNDER 100-LAPPEN!!!
Ok, om tiden vår er så jævla verdifull, så er det viktig å spise sunt, ikke dytte i oss all denne dårlige maten som finnes i butikkhyllene. Og mat er ikke automatisk god bare fordi den er norsk!

Snart åpner det det store matmarkedet på Vulkan i Oslo, en gylden mulighet for å handle sunn, kortreist og selvfølgelig litt dyrere mat. Jeg hører allerede hylene fra de grissgrendte strøk.
Har jeg fortalt dere at jeg betalte 49 kroner for en squash i Kautokeino?
There is something rotten in the state of Norway!
Og i mathyllene er det mest påtagelig.
Skjerp! Skjerp!

Og til sist, å sitte sammen ved bordet og spise middag er hyggelig, og ikke minst bra for dannelsen.
Ja, jeg vet at barna dine ikke kan sitte stille ved bordet, slik de kan i andre land.
Men tar du sjansen på å sende dem ut i verden uten å kunne koke et egg, eller lage seg mat selv?
Uten å ha lært seg å nyte bordets gleder?
Valget er ditt:) 



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar