søndag 15. april 2012

MAFIA


MAFIA

Jeg står på Rema 1000 på hjørnet her jeg bor, jeg leter etter bl.a speltmel. 
Hei du, sier jeg til en av de som jobber der, hvor er det blitt av speltmelet, og den gode krydderkakeblandingen? Eh, svarer den unge jenta med babystemmen, jeg skal spørre sjefen. Og sjefen kommer, en like ung konfirmant av en skapning, som også sier: Eh, det har vi ikke lenger. Hvorfor ikke det? spør jeg. Nei, eh, sier han, vi får bare lov å ta inn varer som selger over 5000 enheter i måneden. Ok? sier jeg. Men jeg skal ha speltmel! Eh, jeg kan ikke ta det inn altså, du får prøve ICA eller Jacob's oppe på Holtet eller noe sånt. 

Jeg ser på alle plakatene som matbutikken er pepret med:
DET ER SLUTTSUMMEN SOM TELLER! 
MIDDAG FOR UNDER HUNDRELAPPEN!
Men altså intet speltmel, ei heller krydderkakeblanding. 
Men ved kassa tårner drittmaten seg opp i svære hauger. 
Fire kvadratmeter Kvikk Lunsj for nesten ingen penger anyone? 
En sekk potetgull med på kjøpet alle!! 
Hva faen er det som skjer med matbutikkene, tenker jeg. 

Jeg går innover i mat-bingohallen til Reitan, ser etter noe å ha til middag. Ok! En fersk kylling til 39 kroner? Hvem tjener på dette? Ikke høna i hvertfall! Og bonden eller hva de nå heter de som dyrker ferske høner, tjener vel en femmer eller knapt nok det.Og høna stakkar, har vokst seg stor på 28 dager, pumpa full av veksthormoner og antibiotika som hun er, har vokst så fort at om den har forsøkt å reise seg, slik nyfødte gjerne gjør etter en stund, har den brukket beinet fordi den ikke har hatt tid til å utvikle bærekraftig beinstruktur der den har ligget på halv tolv i et bittelite Guantanomo-bur. Men den er tydeligvis en hit, mer en 5000 treff på kassaapparatet hver eneste måned! Shame on us! Og hva har vi her, en laksefilet til 9 kroner? Ok, vi prøver den, for senere å oppdage når du slenger den i panna at den svømmer i fett og at den krymper til halv størrelse når den stekes. 

I Norge er det ikke lov å reklamere for alkohol og sigaretter av helsemessige årsaker, men all den dritten matmafian pusher ut er det fri flyt for. Og hele tiden messer de med innsmigrende stemme via radio og tv-reklame at maten i Norge er skandaløst dyr. Men Rema, Rimi whatever tar ansvar, og gir deg alle de gode tilbudene for en billig penge. Særlig utsatt er alle de tårevåte og hardt prøvede barnefamiliene (som er de store taperne i alle statsbudsjetter) der matbaronene setter inn nådestøtet med de mest utspekulerte matversjonene rettet mot ungene. Fiskepinner formet som små tegneseriefisk! (Lær unge å spise vanskelig mat liksom!) Ungene vet vel ikke at mat er vanskelig før noen forteller dem at "dette liker du egentlig ikke, men nå har vi laget noen små festelige lekefisker av fisken, og dette er sååå gøy, tra la la) 

Den norske stat burde sette opp store plakater utenfor de fleste norske matbutikker med pålydene tekst:

"HER INNE SELGES MAT SOM STORT SETT ER TOTALT FRI FOR NÆRING, BILLIG DRITTMAT FULL AV FETT, SUKKER OG FARLIGE TILSETNINGSTOFFER SOM GJØR BÅDE DEG OG UNGENE DINE FEITE, STØGGE OG USUNNE!"
Men jeg tror ikke det vil komme til å skje, det kunne jo føre til dårlig stemning på julebordet i NHO?

Så, istedet for å kjøpe høna til Hagen eller Reitan, ta tak og kjøp ei høne fra Stange eller fra en annen øklogisk produsent. Iiiikkkk, sier du nå, de kyllingene koster jo tre, fire hundre kroner! Ja, det gjør de, men de er knallgode, de har vært lykkelige, og de er så store at du får tre middager ut av dem om du bruker hodet littegrann. Her i huset spiser vi først grilla ovnsbakt kylling, så lager vi en pai av restene, og helt til slutt koker vi en deilig hønsesuppe på skroget. Vips, tre middager, og alle er lykkelige, selv høna føler at den ikke har levd og dødd forgjeves:-)

Det samme går for grønnsaker, kjøtt og fisk. 
Kjøp mat fra seriøse, små produsenter som riktignok er dyrere, men maten er ren, sunn og ikke kødda med. Så om det stemmer at evangeliet er som de fleste sier og skriver: Ungene er det kjæreste jeg har! 
Så tenk på hva de dytter i seg. Og maten i Norge er ikke dyr, det foreligger bare en stor kampanje fra matmafiaen om at den er det. Jeg er ikke særlig glad i konspirasjonsteorier, men i den bransjen er det mye snusk. Bare hør på denne:
AVOKADO 4 kroner stk. TILBUD: 3 for 15 kroner!!!! 
Så vidt jeg vet har alltid 3 ganger 4 vært 12?
(men ikke på Rema 1000)

Trygt, kjapt og billig liksom? 
Sludder!







Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar