onsdag 4. april 2012

PÅSKE UTEN NØTTER


PÅSKE UTEN NØTTER

Jeg har aldri forstått hvorfor så mange nordmenn kaver seg til fjells nå når vinteren endelig har begynt å slippe taket i lavtliggende strøk. Kjempe seg avsted på truger med ryggsekk, kjerring, gubbe og unger mot ei stusselig lita koie uten strøm og innlagt vann for å sitte i solveggen og fryse rævva av seg med appelsin og denne evinnelige Kvikk Lunsjen? Men så da jeg heller aldri vært en god mønsterborger av dette langstrakte kongeriket. For det er mange ting jeg ikke forstår med denne landet. Fotball f.eks. Om vi skal være ærlige, og det skal vi jo for tiden i dette landet da "sannheten skal fram" og "alle steiner skal snus" så er jo norsk fotball blandt den dårligste i verden! Tenk om Brasil skulle lage en musikal hver gang de fikk en ball inn i nettet under et VM? Oh my, det skulle tatt seg ut? 

Men det var altså påsken, og dette med fjellet. Fjellet er jo livsfarlig! Fjellregelene husk! Hadde fjellet vært uskyldig behøvde man ikke hatt regler? Og nordmenn hater regler og forbud. Følg med når 120 nordmenn skal inn eller ut av et fly, og du forstår hvorfor vi ikke er medlem av EU. For nordmenn kan nesten ikke enes om noe. Skal det bygges et hus, for ikke å si en opera eller et museum skal det hyles og skrikes, hårdotter skal rives av og alle skal mene og tro, fordømme og forbanne. Men ski og staver, fjellet i påsken, hilse "hei hei" i sporet kan man enes om tydeligvis. Dueblått blikk under lua, Mariusgenser og "morn du!" - og noen strofer om været, jadda. Det kan forsåvidt godt hende at det er dette som er å være nordmann, og at det er jeg som har misforstått alt sammen? 

Men i begynnelsen på denne påsken oppdaget jeg noe merkelig! Vi snakker Stena Line opp og ned til Fredrikshavn. Harryturer til Danmark og Sverige er jo noe av det norskeste som finnes. Og jeg vil herved melde om at integreringen av innvandrere går mye bedre enn fryktet. Stena Saga var full av folk med hijab og andre "fremmede kjennetegn" - masse folk som koste seg, satt og hørte på trubadur og trampet takten sammen med oss andre som (håpet på ikke å treffe kjente) og bli avslørt som "blodharry" og helt akterutseilt. Og nå tenker du sikkert at disse folka var sånne småkriminelle som var på båten for å smugle tjue kilo hasj til Norge i barnevogna, men nei da, dette var barnefamilier med Kaptein Sabeltannsverd og slush-glass på størrelse med vaskebøtter. Mor og far spilte enarmet banditt og rullett, og ungene løp rundt som norske unger bruker å gjøre på alle offentlige steder for tiden. (argh, sur gubbe fakter) Det var riktig flott å observere hvordan vi alle smeltet sammen til et stort "vi" mens danskeferja rullet over Skagerak og sola sank så vakkert over fjorden. 

Så etter noen dager på fagre Skagen og danskebåt med rytmeboks og sur kaffe, er det bypåske i Tigerstaden. Påskekyllingene er hentet fram, påskeliljer satt i krukker, og ute i hagen begynner det å sprette og spire i blomsterbedene. Fuglene kvittrer, og menneskene blir færre og færre. Helt ab fab! 
Jeg har forresten ikke blogget på to uker tror jeg. Hele greia har begynt å kjede meg. Jeg tror ikke man bør blogge uten at man er fly forbanna for ett eller annet. Og i dag er jeg ikke forbanna for noe som helst. Solen skinner, fuglene kvittrer som sagt, og min kjære rydder på arbeidsromet sitt. Jeg har en plan om å slenge en svinesteik i ovnen, og that's about it. Men jeg takker min Gud for at jeg ikke sitter på ett eller annet fjell oppe i Grukkdalen og fryser på beina, eller spiller amerikaner foran peisen med folk jeg egentlig ikke orker å være sammen med når jeg har fri. Ja, jeg er en dårlig nordmann, jeg vet det. Men nå har altså muslimene og andre overatt danskebåten. Snart kler de sikkert også snaufjellet. Det er godt.
Noen må ta ansvar for de norske verdiene. Jeg gidder ikke det.
Ihvertfall ikke når hele byen skinner og er magisk vakker. Ha en god påske folkens:-)
Og appelsinene er veldig sure i år. Og Kvikk Lunsjen har blitt mye mindre siden i fjor! 
A postcard form the edge:) Love.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar