onsdag 30. mai 2012

SKREMSELSPROPAGANDA


SKREMSELSPROPAGANDA

"Er det fremdeles noen som går på skremselspropagandaen til de rød/grønne?" skrev en profilert nordmann på Twitter i går kveld.  Jeg satt og tygde litt på det. Propaganda? Er ikke det slikt man driver med i andre land? Høres litt russisk ut, eller litt sånn diktatorisk, nesten som hjernevasking? For er det det den rød/grønne regjeringen gjør? Hjernevasker folket med skremselspropaganda? Fordreier bildet av virkeligheten slik at vi tror vi ser noe annet enn det vi ser? Jeg vet ikke. Jeg tror ikke det. Men et politisk spill er nå engang et politisk spill. Om vi får et regjeringsskifte vil vi måtte leve med borgerlig skremselspropaganda i fire år. For det handler om å holde på makta, og da må man ikke komme med innrømmelser. Og det er opposisjonens privilegium å si alt det de ikke lenger kan si om de kommer til makta. Det vet de fleste av oss.

Partilederdebatten i går.
 Jeg ble litt matt, litt lei. Jeg mener, dette lille oversiktelige landet, bare en fis på ei flaske i en større sammenheng, en rik fjert vel og merke, men dog. Kan det være så vanskelig å navigere seg til noe som handler om litt større tanker, litt mer mot. Nei, tydeligvis ikke. Vi gråter for våre syke mødre, og alt er så fælt, og "dere kjører landet rett på dunken!" og skatter og avgifter og fandens oldemor, ja, man blir lei. Underholdningsverdien er der ikke lenger, og selve verdiene i norsk politikk glimrer med sitt fravær. Jeg sitter og hører på små kjipe debatter om norske barn som kastes ut av landet, fjollete babbel om bompenger, svada om det ene og det andre. Og ordet innvandring kan man ikke si høyt på tv eller radio før noen begynner å rope "Få mullah Krehkar ut av landet!"

Jeg har en liten kongstanke. Men jeg er ikke politiker. Og det er mange gode grunner til at jeg ikke er det. Her er kongstanken: Hva om Høyre og AP slår seg sammen? De vil danne et solid flertall, så kan de som har lyst lime seg på? Jeg vet at det ikke kommer til å skje. Men det er litt synd. Hvem kan se forskjell på Høyre og AP lenger? Vel, litt formueskatt og et par fuglehunder, men ellers ganske like. Og AP er jo ikke lenger hva de var. Ikke at de er svekket, men jeg tror at alle i partiet nå har fått med seg at Einar Gerhardsen ikke vil dukke opp på neste landsmøte, og at arbeiderklassen ikke lenger er de som arbeider slik de gjorde før. 

Men som sagt, jeg er ikke politiker, jeg jobber med teater, men vi vet litt om sammensetning av ingredienser vi også. For når hovedaktørene blir for like mister dramaet spenning. Men heldigvis er det noen få kloke igjen som tør å ta de små birollene. Og rollen som bad guy, vel, det er ingen som hilser på deg på premierefesten, men Gud så gøy det er å spille den. Bare spør hun som har den nå, som hadde dødd om det hadde stått i avisen: HØYRE+AP=SANT! 
Da snakker vi skremselspropaganda!
Men jeg alltid sagt; skal du kjøpe nye sko, kjøp kvalitet, ikke noe billig dritt.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar